Förlagets beskrivning
Vad är rörelse? Hur kan vi arbeta med rörelse i dagens skola? Hur kan vi förstå kroppsliga rörelsers sociala betydelse? Boken berör dessa frågor med utgångspunkt i Rudolf Labans rörelseramverk och lyfter fram de kroppsliga rörelsernas sociala och didaktiska aspekter. Boken passar som läromedel inom idrottslärarutbildning och ämnet idrott och hälsa i skolan och i andra sammanhang där rörelse och rörelsedidaktik är i fokus. Antologin är ett bidrag till sociologins forskningstradition av att studera gester, interaktioner och samspel. Detta gör också boken användbar både för begreppsdiskussioner och praktiska övningar i undervisning inom sociologi och närliggande ämnen. Läs mer I de olika kapitlen uppstår unika möten mellan Labans rörelseramverk, didaktik i ämnet dans och rörelse och sociologisk analys. De rörelseaspekter som tas upp och fördjupas är: kropp, rum, dynamiska uttryck och relation. Om författarna Bokens författare är lärare och forskare vid fyra av Sveriges åtta idrottslärarutbildningar (Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm (GIH), Malmö universitet, Örebro universitet och Karlstads universitet) samt från ämnet sociologi vid Karlstads universitet
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Hur kan vi förstå rörelse?
Bokrecensioner » Hur kan vi förstå rörelse? - Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik
|
|
![Hur kan vi förstå rörelse? - Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik](/images/background.gif) |
![Hur kan vi förstå rörelse? - Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik](/images/background.gif) |
|
|
|