Förlagets beskrivning
Bra lärare är inget man föds till - det är något som skapas. Efterfrågan är stor på praktiska exempel för hur man som lärare framgångsrikt ska kunna engagera, motivera och stimulera till lärande hos grupper av studerande. Som ett resultat av flera års kollegiala samtal ger författarna till den här boken dig just detta. Du får insikt i de grunder som författarna upplevt särskilt värdefulla i sin egen pedagogiska praktik, och stimuleras till eftertanke kring tre övergripande pedagogiska principer: 1) att ta position, 2) att kommunicera om relationer och 3) att stimulera lärprocesser. Dessa tre principer, som involverar olika och komplementära sätt att förhålla sig till den egna undervisningspraktiken, beskrivs och synliggörs i ett antal undervisningsgrepp. Principerna kan fungera som en utgångspunkt för att kritiskt reflektera kring och framför allt pröva och analysera pedagogiska möten med studerande på olika utbildningsnivåer. Boken skapar en grund för reflektion hos blivande och yrkesverksamma lärare som önskar pröva, utforska, analysera och utveckla det egna lärarskapet i olika undervisningssammanhang. Om författarna Lena Geijer är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet och Max Scheja är professor i högskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Båda är engagerade i olika pedagogiska utvecklings- och forskningsprojekt och har under många år samarbetat kring undervisnings- och lärprocesser i både skola och högskola
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Pedagogiska principer i praktiken
Bokrecensioner » Pedagogiska principer i praktiken - Beprövade undervisningsgrepp i det praktiska lärarskapet
|
|
|
|
|
|
|