Föräldraskap och funktionsnedsättning

Föräldraskap och funktionsnedsättning

Ulrika Hallberg

Häftad. Liber 2018-04-05.
ISBN 9789147126453

Att personer med kognitiva eller uttalade neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uttrycker en önskan om att bli föräldrar och faktiskt också blir det, blir allt vanligare men att personer med den här typen av funktionedsättningar blir föräldrar är inte okomplicerat. Läs mer Deras barn riskerar att fara illa på kort och/eller på lång sikt, och många av dem omhändertas av samhället och tvingas växa upp i andra familjer än den egna. Men forskning visar att med rätt sorts stöd klarar de flesta av de här föräldrarna av att på ett acceptabelt sätt svara upp mot de krav ett föräldraskap ställer. I den här boken redovisas aktuell, vetenskaplig forskning i ämnet på ett lättillgängligt sätt. Genom ökad kunskap om föräldraskap och funktionsnedsättning kan bemötande, stödinsatser och omhändertagande anpassas till dessa utsatta familjer på ett professionellt sätt. Boken vänder sig till alla som i sitt yrkesliv kommer i kontakt med föräldrar med funktionsnedsättningar och deras familjer. Den kan också användas i utbildningar inom de sociala, vård- och omsorgsvetenskapliga, psykosociala och medicinska fälten. Sagt om boken "En utomordentligt levande, lättillgänglig och välskriven bok som alla borde läsa och som lyfter blicken in i framtiden. Författaren skriver för professionsföreträdare i deras nuvarande och framtida yrkesroller. Med kompletterande fallbeskrivningar och reflektionsfrågor torde boken utgöra ett stort tillskott som lärobok inom olika ämnen vid högskolor och universitet." Jörgen Lundälv, funktionshinderforskare och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet Om författarna Ulrika Hallberg är socionom och docent i folkhälsovetenskap. Hon har under många år arbetat med forskning kring olika aspekter av funktionsnedsättningar och har gett ut ett flertal böcker inom området

Fler böcker av Ulrika Hallberg

Föräldraskap och funktionsnedsättning

Föräldraskap och funktionsnedsättning Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.