Läs och utveckla språket! - Arbetsbok till de skönlitterära böckerna Kärlek är ett substantiv och Älska är ett verb

Johanna Immonen

Häftad. Liber 2017-12-07.
ISBN 9789147126026

Kärlek är ett substantiv är en välskriven och engagerande kortroman, tänkt som bredvidlitteratur för dem som har läst någon termin svenska. Låt deltagarna träna läsflytet genom lustfylld läsning på enkel svenska! Läs mer Kärlek är ett substantiv är en skönlitterär bok som följer fyra tonåriga tjejer och killar i 16-17-årsåldern under den första tiden i skolan. Boken låter varje karaktär komma till tals genom inre monologer i dagboksform. Det handlar om Andres och Agatas kärlek i både med- och motgångar. Om Minas styrka och självständighet i mötet med allt nytt i Sverige. Om Sharifs oro över familjen i Somalia, men också om hans beslutsamhet över att göra sitt bästa för att bygga en framtid och lyckas. Huvudpersonerna har det gemensamt att de är nya i Sverige, men de är framförallt fyra individer som lever helt olika tonårsliv med allt som det innebär. Boken följer karaktärerna under några månader på höstterminen och kan läsas fristående. Men är man nyfiken på fortsättningen så tar nästa bok i serien, Älska är ett verb, vid där Kärlek är ett substantiv slutar. Kärlek är ett substantiv lyckas på ett enkelt men mycket rikt språk beskriva ungdomarnas tankar och känslor. Svenskläraren Johanna Immonen började skriva boken som en följetong för sina klasser. Varje kapitel har lästs och diskuterats mycket med eleverna. Det medför att språket, innehållet och uppgifterna i slutet av boken är väl beprövade. Boken riktar sig främst till ungdomar som är jämngamla med karaktärerna, men även de som är några år yngre eller vuxna kan ha behållning av den. Längst bak i boken finns uppgifter kring innehållet och diskussionsfrågor kring de frågor som dyker upp i romanen. Till varje kapitel finns också en skrivuppgift. Arbetsboken Läs och utveckla språket Läs och utveckla språket innehåller språkutvecklande övningar till Kärlek är ett substantiv och Älska är ett verb. Övningarna är varierande så att eleverna arbetar med språket på olika sätt både innan de börjar läsa och efter att de har läst. Boken bygger på genrepedagogik där man arbetar med ordens funktion och i den kontext de tas upp. Arbetsboken ger - Språkutvecklande övningar som ökar elevernas ordförråd. - Reflekterande övningar som förbättrar elevernas läsförståelse. - Uttalsövningar med bland annat ord som låter lika men betyder olika saker och tungvrickare som kan vara lite knepiga att säga. - Skrivövningar med tydliga skrivmallar som hjälper eleverna att skriva strukturerade texter inom flera olika genrer. Om författarna Författaren Johanna Immonen har stor erfarenhet av arbete med ungdomar och svenska på nybörjar- och fortsättarnivå. Arbetsboken Läs och utveckla språket är skriven av Ulrika Wendéus, lärare i engelska, svenska och svenska som andraspråk i grundskola och gymnasium

Fler böcker av Johanna Immonen

Läs och utveckla språket!

Läs och utveckla språket! - Arbetsbok till de skönlitterära böckerna Kärlek är ett substantiv och Älska är ett verb Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.