Förlagets beskrivning
Vilket tänkande kräver undervisningen i olika skolämnen? Hur kan tänkande bli såväl ett mål som ett medel i undervisning? Detta är en bok av lärare och för lärare, med inflätade undervisningsförslag och idéer från de flesta skolstadier. Utgångspunkten är författarnas eget arbete som lärare. De försöker beskriva den "beprövade erfarenheten", där didaktikens båda sidor kommer till uttryck - den analytiskt deskriptiva och den normativt föreskrivande. Författarna har eftersträvat att vara så konkreta som möjligt, t.ex. finns det undervisningsexempel med i samtliga kapitel. Läs mer Författarna blandar, ganska okonventionellt, empiriska erfarenheter från undervisning med teoretiska analyser av undervisningsproblem utifrån sina personliga synpunkter på dagens skola. De tar upp skilda frågor, som t.ex. mål och bedömning, kraven på en ny lärarroll och elevers identitets- eller jagutveckling. Textens centrala tema är elevers språk- och tankeutveckling samt hanteringen av begreppslig kunskap i skolans undervisning. Författarna vill framför allt peka på möjligheter när det gäller lärares medvetna hantering av begreppsbaserad kunskap i undervisning. De vill också bidra med kommentarer till den samtida svenska skolutvecklingen och de diskuterar utförligt förgivettaganden som förekommer i skolans värld. Boken vänder sig till alla lärare, lärarstudenter och alla som är intresserade av undervisningsfrågor. Sagt om boken "[E]n bok som skapar avgörande möjligheter att förändra vår undervisningspraktik och elevernas utvecklingsmöjligheter." - Jan Henning Pettersson i Skolvärlden nr 9, maj 2007 "En bättre lärobok på en lärarutbildning kan jag inte tänka mig!" - Rigmor Lindelöf i Lärarnas Tidning nr 12, augusti 2007 Om författarna Sten Arevik och Ove Hartzell är lärare och lärarutbildare i samhällsorienterande ämnen vid Lärarhögskolan i Stockholm
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att göra tänkande synligt
Bokrecensioner » Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
|
|
|
|
|
|
|