SO-serien Samhälle 6

SO-serien Samhälle 6

Ulla M Andersson Per Ewert Uriel Hedengren Göran Svanelid

Häftad. Liber 2014-08-13.
ISBN 9789147108282

Hela SO-serien är uppdaterad för Lgr11. SO-serien Samhällskunskap betonar samspelet mellan individ och samhälle. Här finns det mesta som eleverna behöver för att kunna orientera sig i dagens samhälle och förstå det som händer omkring dem. SO-serien tar fasta på att samhällsfrågor kan belysas utifrån olika perspektiv och öppnar för diskussioner och egna ställningstaganden. Missa inte lärarhandledningen, som är full av tips och övningar. Tankarna om de fem förmågorna ligger till grund för lärarhandledningarna till SO-serien. För dig som vill arbeta digitalt finns onlineböcker och kostnadsfria webbappar till varje bok. Nyhet! SO-seriens digitala paket ger dig Maxi-onlineböckerna i alla fyra SO-ämnena. Läs mer Pedagogiska tankar Hur håller man motivationen igång hos elever som är snabba och som slukar kunskap? Och samtidigt hos dem som har svårt att förstå texten i grundboken? Låt dina elever ta sig an samhällskunskapen med hjälp av ett klassiskt uppbyggt läromedel. Själva kunskapsstoffet är lättillgängligt och läromedlet tar er till de kunskapsmål som den nya läroplanen förskriver. Bland annat handlar det om direkt tilltal, en tydlig berättarröst, luftig layout och inte för informationstätt. Det finns ett SO-S för varje behov - heterogen klass. SO-Serien hjälper dig att ge alla dina elever rätt utmaning. Välj antingen SO-S Ämnesboken, årskursböckerna eller Maxi. Ämnesboken är en sammanslagning av årskursböckerna. Varje grundbok ger en noga utvald baskurs så att alla ska kunna nå sina mål i geografi. För dem med behov av större utmaningar finns SO-S Maxi sedan några år och den har en utökad kurs och mer stoff. Onlineböckerna har en talsyntesfunktion, vilket underlättar för elever med läs- och skrivsvårigheter. Lättillgängliga texter. Texterna är skapade utifrån nya forskningsrön, från bland andra Monica Reichenberg, docent i ämnesdidaktik, som säger att direkt tilltal och en tydlig berättarröst gör texterna mer levande och engagerande. Formen är lätt och luftig så att eleverna enkelt hittar. Det finns sammanfattningar, faktarutor, fördjupningar, uppgifter och ordförklaringar som bryter av och förtydligar. Ett väl avvägt innehåll i linje med Lgr 11. Innehållet i seriens grundböcker är väl avvägt, varken för mycket eller för lite. Urvalet bygger på den undersökning i 17 svenska skolor vi gjorde inför revideringen av SO-Serien, och som visade att undervisningspraxis är ungefär likadan i hela landet. Men vi har även gjort en mycket grundlig granskning av vad som krävs för att serien ska överensstämma med de nya kursplanerna i Lgr 11. Komponenter - Ämnesbok åk 7-9 SO-S Samhällskunskap 7 fokuserar framför allt på förhållanden för Sveriges befolkning förr och nu. Det finns även kapitel om socialt samspel, lag och rätt samt privatekonomi. SO-S Samhällskunskap 8 behandlar främst politiska styrelsesätt, arbetsliv och massmedia. SO-S Samhällskunskap 9 har ett globalt perspektiv och tar upp ämnen om bland annat handel, konfliktlösning och fattigdomsbekämpning. Där finns också ett klargörande kapitel om samhällsekonomi. Innehåll SO-S Samhällskunskap 7 Lgr 11 Kap 1 Sverige förr och nu Kap 2 Folk i Sverige Kap 3 Leva tillsammans Kap 4 Lag och rätt Kap 5 Våra pengar SO-S Samhällskunskap 8 Lgr 11 Kap 1 Demokrati och diktatur Kap 2 Parti och ideologi Kap 3 Så styrs Sverige Kap 4 Arbete och försörjning Kap 5 Massmedier Kap 6 Reklam SO-S Samhällskunskap 9 Lgr 11 Kap 1 Samhällets pengar Kap 2 Handel i världen Kap 3 Världssamfundet Kap 4 Krig eller fred Kap 5 Hur mår världen? - SO-S Samhällskunskap Ämnesboken Ämnesboken är en sammanslagning av de tre årskursböckerna. - Lärarhandledning Även lärarmaterialet är reviderat och det finns en lärarhandledning till varje ämne. Tankarna om de fem förmågorna ligger till grund för de nya lärarhand

SO-serien Samhälle 6

SO-serien Samhälle 6 Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

SO-serien Samhälle 6 Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.