Förlagets beskrivning
Vilka förutsättningar har vi som lärare att arbeta könsmedvetet? Hur ska vi ta upp frågor om kön utan att själva återskapa stereotypa antaganden om kvinnor och män? Vad kan vi utgå från när det gäller hur kvinnliga och manliga studenter lär sig? Hur kan vi arbeta med en könsmedveten pedagogik vid varje enskilt moment från planering av en kurs till examination och kursvärdering?
Dessa och en rad andra frågor diskuteras i Fredrik Bondestams bok och syftet är att förse lärare vid universitet och högskolor, men även andra lärare, med relevanta kunskaper för att utforma en könsmedveten pedagogik. Genom teoretiska resonemang, beskrivningar av andra lärares försök att arbeta könsmedvetet, samt en rad olika exempel på konkreta strategier i olika undervisningssituationer, introduceras lärare i frågeställningar och förhållningssätt som är relevanta för den egna undervisningen. En omfattande, tematiserad bibliografi ger även möjlighet till fördjupade studier.
Fler böcker av Fredrik Bondestam
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare
Bokrecensioner » Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare : en introdukti
|
|
|
|
|
|
|