Förlagets beskrivning
Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar ut den teoretiska grunden för utvecklingspedagogiken - en förskolepedagogik utvecklad av förskollärare.
Utvecklingspedagogiken knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Det lekande lärande barnet som gestaltas i boken är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, men en lek där barn spontant agerar och där även läraren skapar förutsättningar för barns reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att "fånga" barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lekande lärande barnet
Bokrecensioner » Lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
|
|
|
|
|
|
|