Förlagets beskrivning
Språklärare från gymnasiekolan, komvux och grundskolans högre årskurser berättar i denna bok om hur de försökt göra sin undervisning mer engagerande och lustfylld för eleverna. En del av dem har utvecklat olika grader av elevinflytande i undervisningen, i första hand i engelska. Andra har arbetat med att göra undervisningen i moderna språk mer anknuten till elevernas egen vardag. Annsofi Jacobsson skriver om sin egen "albummodell" för nybörjarundervisning i Språk 2, anpassad för elever som kan behöva en fördröjning av den teoretiska grammatikundervisningen. För den modellen fick hon av Skolverket "Europeisk kvalitetsutmärkelse för språkundervisning".
Några av de idéer som förs fram i boken är:
- mindre fokus på form och mer på funktion,
- mindre övning och mer användning av språket,
- mer autentisk undervisning - eleverna talar och skriver om sådant som angår dem själva,
- mer medvetna elever som själva kan ta ställning till vad och hur de vill lära sig,
I boken finns en rad konkreta exempel från undervisningen i moderna språk steg 1-4 och i engelska steg 3-4. De handlar om allt från talträning i nybörjarspråk och grammatik i meningsfull kontext till kulturprojekt och interkulturella kontakter. Gemensamt för de flesta är att eleverna ser vad de kan använda språket till här och nu, inte bara i en avlägsen framtid.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Språk för livet
Bokrecensioner » Språk för livet : idébok i språkdidaktik
|
|
|
|
|
|
|