Gå över gränsen

Gå över gränsen

Robert Karjel

Inbunden. Wahlström & Widstrand 1997-09.
ISBN 9789146171331

Amraam är världens i särklass mest avancerade jaktrobot för flygplan. Den är tillverkad i USA och nu utlånad till Sverige för testverksamhet. På grund av vårt strategiska läge vid ett eventuellt ryskt anfall på Nato norrifrån är amerikanarna mycket angelägna om att svenskt försvar ska ha tillgång till den allra senaste teknologin Men trots allt hysch-hysch och ett mycket sofistikerat larmsystem blir Amraam stulen och en av säkerhetsvakterna brutalt mördad. Kuppen förefaller att vara mycket välplanerad och det finns anledning att misstänka säkerhetsläckage, kanske rent av spioneri inom det svenska försvaret. Genom att lägga ihop många små pusselbitar står det snart utom tvekan att det är ryssarna som förövat stölden. Amraam lär nu befinna sig inte långt från staden Murmansk på Kolahalvön. Men roboten går inte att få tillbaka förhandlingsvägen och det vore mycket olyckligt om amerikanarna får veta att roboten är i ryssarnas händer. En commandostyrka, bestående av fyra högt specialiserade män, ska smugglas över den ryska gränsen, finna Amraam och om möjligt få med den tillbaka till Sverige. Utanför staden Petjanga ska ubåten Näcken vänta för att efter avslutat uppdrag föra männen hem. Det är en militär operation och som sådan minutiöst planerad. Men oddsen är dåliga, det är de alla fyra medvetna om redan när skjuts ur flygplanet över Nordkalotten. Och ändå vet de ingenting om den läcka inom försvaret som löpande förser ryssarna med information om operationenGå över gränsen är en teknisk thriller, ett äventyr där spänningen aldrig mattas, till lands, till sjöss och i luften. Författaren, militär och f.d. stridspilot, skänker med sina gedigna detaljkunskaper, om såväl teknik som de miljöer där berättelsen utspelas, en stor trovärdighet åt historien.Otvivelaktigt en jäkligt spännande historia. Ur ett lektörsomdöme Författarens uppenbara kunskaper i fråga om flygplan, ubåtar mm är en stor tillgång. Det ger hög trovärdighet och, även om det alltså ibland blir för mycket av det goda för en icke specialintresserad läsare, bidrar till spänningen och intresset att läsa vidare. Ur ett lektörsomdömeHela idén kom när jag var ute och sprang. Det var i en stor park i Dallas, men det är ju egentligen oviktigt. Jag minns inte hur långt jag sprang, men det var långt, för idén måste ju få presentera sig till punkt. Jag skulle skriva en bok, en thriller. Handlingen rullade fram i takt med stegen, slutet löste sig inte, men det övriga var klart. Det tog mig sju år att slutföra min bok. När jag började skriva flög jag jet i flygvapnet. Nu när den är färdig är det i cockpit till marinens helikoptrar jag känner mig mest hemma för att rädda söndagsseglare och jaga minkar om man så vill Att det tagit sådan tid beror inte på lättjan; den obevekliga lusten, behovet, att skriva fanns där hela tiden. Nej, anledningen var att samtidigt som jag skrev var jag tvungen att lära mig skriva. Nog har skrivandet, berättandet, alltid varit en del av mig, men inte som prosa. Jag har inte längre ens någon uppfattning om hur många disketter eller pärmar med handskrivna sidor som ligger mellan de första kapitlens första versioner och det slutgiltiga manusets lunta. Mycket tid gick också åt till research. Min bok rör sig i den militäöra världen, den känner jag väl. Men för att med gott samvete kunna berätta den historia jag ville och på det sätt jag ville, föresatte jag mig att kunna hänföra allt som kan uppfattas som känsligt till öppna källor, om så krävdes. Samtidigt som det var ett digert arbete var det fascinerande, att se vad som faktiskt finns att hitta bara man letar. Det övriga: Jag är född 1965 och uppvuxen i Örebro. Nu bor jag i Tyresö utanför Stockholm. På min fritid reser jag gärna eller möter naturen, ibland både och. Om jag ska säga något om litteratur och natur, så är min mest minnesvärda läsuppl

Fler böcker av Robert Karjel

Pelle Pelle Bästa jag läst   (Betyg 5 av 5)

Av en slump köpte jag den på Arlanda, sträckläste den och måste säga att den är en bland de bästa bäcker jag läst. Jag öskar Robert kunde skriva en uppföljare, eller en i samma anda. (Gå över gränsen)

Gå över gränsen

Gå över gränsen Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Gå över gränsen Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.