Förlagets beskrivning
Flickor missgynnas ofta i undervisningen – bara för att de är flickor. I den här boken beskrivs hur detta sker dagligen i både skola och förskola. Flickor får mindre uppmärksamhet och undervisning och även större delen av de materiella resurserna läggs på pojkarna. De lugna och skötsamma flickorna utnyttjas ofta som ”stötdämpare” mellan bråkiga pojkar och får uppskattning för sina välvårdade böcker medan pojkarna beröms främst för sina intellektuella prestationer.
Författaren gör oss medvetna om problemen och redogör för nya tillvägagångssätt och metoder som ger pojkar och flickor samma möjligheter. Hon skriver medryckande och lättfattligt och ger många träffande exempel.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Är skolan till för Karin eller Erik?
Bokrecensioner » Är skolan till för Karin eller Erik?
|
|
|
|
|
|
|