Förlagets beskrivning
Varje pedagog bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Vilken uppgift skall pedagogiken ha i samhället? Skall skolan vara kulturreproducerande eller kulturförändrande? I denna grundläggande lärobok ges en bred översikt över den pedagogiska filosofin. I boken redovisas och jämförs ett antal filosofiska skolbildningar. Inom varje skolbildning behandlas olika filosofers syn på bl.a. kunskap, etik, samhälle, uppfostran, undervisning och utbildning. Bland dessa återfinns Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau, Pestalozzi, Marx och Dewey. Dessutom tar författaren upp tankegångarna hos moderna pedagoger som Piaget, Vygotskij och Cherryholmes.
Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskola.
Fler böcker av Christer Stensmo
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Pedagogisk filosofi
Bokrecensioner » Pedagogisk filosofi
|
|
|
|
|
|
|