Förlagets beskrivning
Samhällsförändringarna leder till stora krav på utveckling av skolans verksamhet. Skolan ska förbereda för ett livslångt lärande samtidigt som alla elever får en kvalificerad yrkesutbildning. Om detta mål ska kunna uppnås måste lärarnas kompetens stå i centrum för den långsiktiga utvecklingen av skolan. I denna bok, som ger en översikt över forskning och praktiska erfarenheter rörande skolutveckling och lärares kompetensutveckling, tas bland annat följande frågor upp till diskussion:
• Hur kan skolan bli en lärande organisation?
• Vilka är betingelserna för lärares eget lärande?
• När och hur utvecklar lärare sin kompetens?
• Hur kan förutsättningarna för lärares eget lärande förbättras?
Den nationella utvecklingsplanen för skolväsendet betonar att skolan måste utvecklas till en lärande organisation. Boken är därför högaktuell för politiker, fortbildningssamordnare, skolledare, lärare med övergripande ansvar och för högskolans fortbildare. Eftersom den behandlar betingelserna för förändringar i skolan i allmänhet är den också lämplig för grundutbildning och fortbildning av lärare samt för kurser i pedagogik.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lärares lärande
Bokrecensioner » Lärares lärande
|
|
|
|
|
|
|