Förlagets beskrivning
Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela tivt stor säkerhet vad som "borde fungera" i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring. Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med vetet och mål inrik tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken. Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Kraften i den kollektiva förmågan
Bokrecensioner » Kraften i den kollektiva förmågan : från forskning till förbättring i skolan
|
|
|
|
|
|
|