Förlagets beskrivning
Vad är det som pågår i skolan mellan människor? Och vad för slags mötesplats är skolan? Sådana frågor intresserar vi oss för i den här boken. Med utgångspunkt i sociologisk teori, särskilt Erving Goffmans sociala interaktionism och dramaturgiska perspektiv, försöker vi förstå skolans mellanmänskliga förutsättningar och praktik. I boken reflekterar vi över skolan på två olika nivåer: för det första klassrummet där själva skol- och elevarbetet, läraruppdraget och lärarpraktiken görs av lärare och elever. För det andra skolan som en politiskt styrd verksamhet med tre olika ansikten: institutionens, organisationens och seminariets. Vår förhoppning är att boken ska erbjuda analytiska redskap till dem som vill fördjupa sin förståelse för skolan som social arena - i lärarutbildningen, i forskningen och i skolpraktiken
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Skolsociologi
Bokrecensioner » Skolsociologi : studier av social interaktion i skolan
|
|
|
|
|
|
|