Förlagets beskrivning
Träff på texten är ett basläromedel med utgångspunkt i kursplanens olika texttyper: berättande, instruerande, beskrivande, argumenterande och förklarande. Eleverna leds från gemensamt läsande till eget skrivande med verkliga mottagare. Exempeltexter på tre olika nivåer ger inspiration och bedömningsstöd. I en digital textbank finns ytterligare texter och uppgifter på tre nivåer, som gör det lätt att individualisera inlärningen. GEMENSAM GENOMGÅNG I den gemensamma genomgången får eleverna gemensamt läsa och analysera en text som finns i elevboken. I det digitala läromedlet kan man lyssna på elevbokens innehåll med textföljning och titta på instruerande filmer. Popup-bilder i texterna hjälper till med förståelsen av textens innehåll. Klassen arbetar tillsammans med textens språkliga uppbyggnad och språkliga drag i efterföljande uppgifter. Digitala övningar ger möjlighet att träna på ord och uttryck i texten inför läsningen samt att öva på texttypens struktur och kännetecken. ARBETE I PAR Eleverna möter ytterligare en text, som är något enklare och får därmed fler tillfällen att träna på och befästa texttypens struktur och kännetecken. Även till arbetet i par finns det instruerande filmer och digitala övningar. LÄSA ELLER LYSSNA PÅ TRE TEXTER I TEXTBANKEN Textbanken i det digitala läromedlet innehåller ytterligare tre texter inom varje texttyp. Dessa texter finns på tre olika nivåer, så att eleverna kan utveckla sin läsförmåga, utifrån sin individuella läsutveckling. Det finns övningar till texterna som tränar läsförståelse samt kunskaper om texttypen. GEMENSAMT SKRIVANDE Inför skrivandet möter eleverna elevexempel med bedömningsstöd på tre nivåer. Detta blir en inspiration för eleverna samt en hjälp att utveckla förmågan att se kvalitet i texter, för att på så sätt kunna bedöma sina egna styrkor och utvecklingsbehov. Efter att ha blivit väl förtrogna med texttypen skriver klassen en gemensam text och använder färdiga stödstrukturer för planering av skrivandet samt bedömning av texten. INDIVIDUELLT SKRIVANDE OCH SKAPANDE AV EN MULTIMODAL TEXT Eleverna skriver slutligen en egen text med ett tydligt syfte och en verklig mottagare. Här möter de återigen konkreta stödstrukturer för planering och bedömning. Eleverna får konkreta tips på hur de kan arbeta vidare med sin text och göra den multimodal. ELEVPAKET Elevbok Elevboken inleds med en detaljerad och lättöverskådlig innehållsförteckning som visar både det tryckta och digitala innehållet. Varje kapitel inleds med att den aktuella texttypen presenteras och har sedan en arbetsgång som följer en förenklad cirkelmodell med gemensamma genomgångar, arbete i par, gemensamt skrivande och individuellt skrivande. Uppgifterna om texttypernas språkliga uppbyggnad och språkliga drag skrivs direkt i boken. Det är lätt att bläddra tillbaka och hitta texttypens struktur inför arbetet med övriga texter. De olika kapitlen blir också en dokumentation över den egna skrivutvecklingen. Varje kapitel avslutas med en stödstruktur för planering samt en checklista för självbedömning. Digitalt läromedel I elevpaketet ingår även ett digitalt läromedel. Här finns hela elevboken inläst av en skådespelare med textföljning. Popup-bilder som visualiserar ord och uttryck i elevbokens texter ger konkret hjälp med förståelsen. Korta och instruktiva filmer ger möjlighet att lära sig eller repetera moment. Det är möjligt att skriva svar på uppgifterna direkt i den digitala elevboken. Interaktiv
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Träff på texten 5 Elevpaket
Bokrecensioner » Träff på texten 5 Elevpaket - Digitalt + Tryckt
|
|
|
|
|
|
|