Förlagets beskrivning
Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden: Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning under perioden 1916-2018. Olika pedagogiska traditioners betydelse för patientundervising. Sjuksköterskans funktion och kompetens i mötet med närstående. Olika förhållningssätt till hälsa och sjukdom samt lärande i ett folkhälsoperspektiv. Sjuksköterskan som handledare för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam. I första hand vänder sig boken till sjuksköterskestudenter på grundutbildningsnivå men även till handledare och yrkesverksamma
Fler böcker av Ewa Pilhammar
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Pedagogik inom vård och handledning
Bokrecensioner » Pedagogik inom vård och handledning
|
|
|
|
|
|
|