Förlagets beskrivning
Prov, betyg, mätningar, jämförelser och tävlingar har blivit en viktig del i styrningen av skolsystemen i Sverige och internationellt. De tar därför ett allt större utrymme i de utbildningspolitiska diskussionerna, i forskningen, i medierapporteringen och i de enskilda skolornas dagliga verksamhet. Elevernas röster hörs dock mycket sällan. I Att ständigt bli bedömd delar 298 elever i årskurs 6 med sig av sina erfaren heter av att få betyg och av att göra nationella prov. Med elevernas berättelser som utgångspunkt lyfter vi bland annat frågor om individualisering och hur varje elev görs ansvarig för sina prestatio ner, om hur kunskapen om bedömningssystemet tillmäts allt större betydelse på bekostnad av ämneskunskaper och om vad de ökande prestationskraven kan innebära för likvärdighet och likriktning. Ambitionen är att bidra med kunskap - ur elevernas perspektiv - om vad det är vi gör med skolan och eleverna när mätningar, jämförelser och ständiga krav att visa upp sig får så stort utrymme. Boken vänder sig i första hand till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare som underlag för diskussioner kring hur professionen kan förhålla sig till och hantera de utmaningar dessa återkommande bedömningar för med sig. Vi hoppas även att skolpolitiker och andra ansvariga för skolans verksamhet vill ta del av elevernas berättelser och våra slutsatser
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att ständigt bli bedömd
Bokrecensioner » Att ständigt bli bedömd - - elevers berättelser om betyg och nationella prov
|
|
|
|
|
|
|