Förlagets beskrivning
Vilka texter möter och använder barn i dag och vad kan denna erfarenhet få för betydelse för det läsande och skrivande som äger rum i skolan? Vilka förmågor behöver samspela och stödja varandra för att elever ska kunna läsa, förstå och kritiskt granska alla de texter de möter i och utanför skolan? I den här boken står dessa frågeställningar, och framförallt den undervisning som ska stödja eleverna, i centrum. Startpunkten är de texter och aktiviteter kring dem som elever i en svensk småstadsskola möter under årskurs 3-6, men också hemma och på sin fritid. Författaren resonerar om hur lärare i enlighet med grundskolans uppdrag kan arbeta med läsning och skrivande i alla ämnen samtidigt som eleverna görs delaktiga. Språkutvecklande arbetssätt samt individanpassad undervisning lyfts fram liksom lärares medvetna reflektion och kollegiala lärande. Läsa, skriva och förstå texter vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskolan men också till utbildningsansvariga, skol- och barnbibliotekarier samt forskare inom ämnesområdet
Fler böcker av Catarina Schmidt
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Läsa, skriva och förstå texter
Bokrecensioner » Läsa, skriva och förstå texter
|
|
|
|
|
|
|