Bedömning för lärande

Bedömning för lärande

Christian Lundahl

Kartonnage. Studentlitteratur AB 2014-02-07.
ISBN 9789144101491

Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande - förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem. Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället. Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang. Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. Andra upplagan

Fler böcker av Christian Lundahl

Bedömning för lärande

Bedömning för lärande Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.