Förlagets beskrivning
Det finns många konfliktfyllda frågor kring skola och undervisning som måste behandlas i lärarutbildningen. I boken belyser författarna, med hjälp av intervjuer med lärarstudenter och färdiga lärare, aspekter som yrkesprofession, ämnessyn, kunskapssyn och lärande. Ett centralt tema är den ständigt aktuella diskussionen om förhållandet mellan praktik och teori.
Boken ger inga snabba svar eller enkla lösningar. Istället vill författarna att den ska tjäna som underlag för didaktiska diskussioner och skapande verksamhet. Konkreta exempel från arbete i klassrummet och porträtt av några nyutbildade lärare inspirerar lärarstudenter till egna tankar och analyser med hjälp av författarnas tolkningar utifrån didaktisk teoribildning.
Boken är avsedd för studenter och lärare vid landets lärarutbildningar. Den är också av stort intresse i fortbildning av lärare på fältet och inom andra utbildningar där frågor om praktikens förhållande till teorin, om yrkesprofessionalism och om lärande är centrala
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att skolas till lärare
Bokrecensioner » Att skolas till lärare
|
|
|
|
|
|
|