Förlagets beskrivning
Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan. I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fort löpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras. I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap - framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer - med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär. Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskol lärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan
Fler böcker av Birgitta Kullberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Etnografi i klassrummet
Bokrecensioner » Etnografi i klassrummet
|
|
|
|
|
|
|