Förlagets beskrivning
??Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångspunkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är:?
? Vad innebär det att lära sig läsa och skriva?
? Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter?
? Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas?
? Vad innebär det att arbeta "evidensbaserat" med läs- och skrivlärandet?
? Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva?
? Vad innebär egentligen dyslexi?
Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att ha eller sakna verktyg
Bokrecensioner » Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
|
|
|
|
|
|
|