Förlagets beskrivning
Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat en stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. Bokens innehåll kan uppdelas i två delar. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras undersökningar av skilda företeelser från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv, och hur man kan gå tillväga. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som preskriptioner. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet.
Boken vänder sig till både forskare och studenter inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap och vårdvetenskap.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Med livsvärlden som grund
Bokrecensioner » Med livsvärlden som grund
|
|
|
|
|
|
|