Förlagets beskrivning
Detta är en bok om åtta elevers attityder till och reaktioner på litteratur. Den kan ses som en fortsättning på en annan bok om tematisk litteraturundervisning i den klass eleverna går. I Litteraturläsning på lek och allvar av Lars-Göran Malmgren och Jan Nilsson (Studentlitteratur 1993) presenteras undervisningens uppläggning och händelserna i klassrummet. I Åtta läsare på mellanstadiet redovisas en fördjupad studie av åtta utvalda elevers reaktioner på undervisning och texter. Boken handlar också om elevernas fritidskultur och fritidsläsning – om deras kulturella socialisation – under två år. Författaren betraktar litteraturläsningen ur ett utvecklingsperspektiv och introducerar olika teorier om litteraturreception och litteraturläsningens utveckling. I ett avslutande kapitel diskuteras aktuella modeller för litteraturpedagogik med utgångspunkt i receptionsanalysens resultat.
Boken är främst avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare, men vänder sig också till andra grupper som intresserar sig för barns och ungdomars litteraturläsning.
Fler böcker av Lars-Göran Malmgren
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Åtta läsare på mellanstadiet
Bokrecensioner » Åtta läsare på mellanstadiet
|
|
|
|
|
|
|