Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud   

Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud


Erika Lunell

Häftad. Norstedts juridik 2008-04.
ISBN 9789139012290
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs.

Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt.

I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen "multisensory branding".

En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet.

Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken "Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten", Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006



Fler böcker av Erika Lunell


Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Okonventionella varumärken



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud
Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud
Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner