Olycksfågeln

Olycksfågeln

Camilla Läckberg

Inbunden. Bokförlaget Forum 2006-05.
ISBN 9789137129129

Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har haft en lugn vinter som mestadels präglats av rutinarbete. Men när våren kommer börjar det hända saker. Samma dag som deras nya kollega Hanna Kruse anländer får de ett larm om en bilolycka. Den kvinnliga föraren stinker av alkohol och fallet är på väg att avskrivas som en tragisk olycka. Men en rad mystiska omständigheter får Patrik att ana oråd och till slut visar det sig att kvinnan blivit mördad. Frågan är bara av vem. Utredningen står länge och stampar, men ett genombrott sker när Patrik upptäcker att det finns kopplingar till liknande fall runt om i landet. Men vad är sambandet mellan offren? Varför väljer mördaren just dem? Och hur ska de kunna stoppa seriemördaren innan ytterligare en människa förlorar livet?

Samtidigt har polisen i Tanumshede fullt upp på annat håll. En dokusåpa har förlagts till deras lilla ort och när deltagarna i Fucking Tanum drar in i samhället väcker det mycket känslor. Kommunpolitikerna gnuggar händerna och hoppas att man på detta sätt ska kunna locka till sig fler turister, medan kritikerna klagar över de ständigt närvarande kamerorna, idolhysteri och stökiga fester. Produktionsbolaget struntar cyniskt i hur deltagarna mår och gör allt för att spä på motsättningarna. Konflikterna trappas upp allt mer tills det slutar med ett mord. Dagen efter en blöt fest hittas Big Brother-Barbie död i en soptunna. Är den skyldige någon av de mediehungriga människor som är med i programmet, eller finns mördaren utanför? Och har detta brutala mord något samband med seriemördaren som de jagar?

Patrik ställs inför sitt livs största utmaning, då han måste arbeta med två olika mordutredningar parallellt. Samtidigt närmar sig hans och Ericas bröllop med stormsteg. Slitningarna kommer som på beställning när de ska försöka balansera Patriks enorma press på jobbet med Ericas frustration över att gå hemma och tvingas ta huvudansvaret för bröllopet, vars planering diverse släktingar envisas med att lägga sig i. Hemsituationen förenklas inte heller av att Ericas syster Anna nu bor hos dem tillsammans med sina två barn. Eftersom Anna är djupt deprimerad efter att ha dödat sin man i självförsvar, får Erica axla den tunga rollen som trebarnsmor.

Olycksfågeln är en spännande, engagerande och brännande aktuell kriminalroman där Camilla Läckberg befäster sin position som Sveriges nya deckardrottning.

Fler böcker av Camilla Läckberg

Kerst in Kerst in väldigt bra   (Betyg 5 av 5)

Redan i förra boken hade en förväntan på denna
bok byggts upp,
och de förväntningar infriades med råge.Levande personer och DÖDA. Med aktuella hänvisningar t o m (så här i fotbollstider) till Svennis.
JAg njöt hela tiden och nu väntar jag på historien om mamma.
Skriv på Camilla.
(Olycksfågeln)

Mona Jönsson Mona Jönsson Associationer till annan litteratur   (Betyg 3 av 5)

Tyvärr, Camilla Läckberg, men din nya deckare Olycksfågeln har en sådan karaktär att jag ofta associerar till annan litteratur. Visst, den gamla folksagan Hans och Greta redovisas helt öppet i boken och även om de urrivna sagosidorna hittas på alla brottsplatserna, både i nutid och dåtid (flera år tillbaka), så är det inte främst det faktum att denna berättelse är med som min kritik riktar sig mot. Nej, mina tankar går omedelbart till George Eliots roman Kvarnen vid Floss. Orden "tillsammans.Alltid tillsammans...
Slutet tragiskt - precis som i Läckbergs bok.
Svårt att säga om hon gör det medvetet; om hon medvetet bygger sin deckare med inspiration från Eliot. Det är kanske inte så många nu för tiden som HAR läst Kvarnen vid Floss, men vi som till äventyrs har gjort det, grips så gott som genast av igenkännande.
Men låt gå då; i princip alla författare är väl påverkade av annan litteratur, andra författare.
I Predikanten tyckte jag att Camilla Läckberg påminde om Maria Lang(något som kanske en riktigt ung läsare inte förstår?).
Det som jag definitivt inte kan godta är hur detta kan uttryckas som att Patrik Hedström kämpar med "sitt livs största utmaning"??!
Men hallå, underskatta inte oss läsare!
När man redan direkt börjar misstänka vem som är
gärningsman/kvinna, så undrar man: slänger Camilla Läckberg så oerhört öppet ut signaler, vibrationer om skyldiga personer? Med flit? Är detta avsikten?
Mordgåtorna samsas med dokusåpa ("Fucking Tanumshede"), Patriks sambo Erica Falcks
mammaledighet, familjens bröllopsplaner m m som gör att Läckberg gärna vill visa att hon är en författare "i tiden".Ett frieri till yngre
läsare?!
Men om vi håller oss till själva morden (seriemorden, faktiskt)så är motivet långsökt. Det första mordet, längre bak i tiden, kan ha utförts i affekt, plötslig vrede, utlöst av livets bitterhet. Men en hel SERIE mord, raffinerat och iskallt utförda...??? Njaa, trovärdigheten är låg. Dessutom : alla dessa mord ger inte den skyldige/de skyldiga barndomens
fé tillbaka.
Slutet med "Hedda på Kalvö" blir bara för mycket.
Denna Hedda( mänskligt förfall, försupen, isolerad )är grunden till tragedin. Men en så grym död förtjänar ingen. Jag saknar dessutom en beskrivning av detta sista mord. Vad sades? Vad yttrade Hedda? Fick hon någonsin försvara sitt handlande?Men att mörda är ju inte förnuftigt. Proportionerna är inte lagom. Hämnd ska förverkligas till vilket (o)rimligt pris som helst.
(Olycksfågeln)

Eva Eva Inte riktigt ända fram   (Betyg 4 av 5)

Efter att ha lästa Camilla Läckbergs övriga alster är jag inte riktigt lika imponerad av Olycksfågeln. Framförallt på grund av persongalleriet i dokusåpan Fucking Tanum. Till skillnad från övriga personer i handlingen, så är dokusåpadeltagarna inklusive TV-personal tecknade som seriefigurer och inte särskilt trovärdiga. Det är lite för enkelt att hon som skär sig har föräldrar som bara bryr sig om sina karriärer, och att den sk bimbon naturligtvis har en tragisk barndom. Även TV-producenten är väldigt endimensionell och är liksom bara för mycket TV-producent! Annars är storyn spännande, som vanligt, och man lägger inte boken ifrån sig i första taget. Tyvärr börjar man ju ganska snabbt misstänka vem som är inblandad i morden, det blir lite för tydligt. Och Patriks "livs största utmaning" förstår jag inte riktigt heller. Annars känns dialogen naturlig och upplösningen blir nästan för dramatisk, även om jag var mest spänd på hur det skulle gå för stackars Mellberg. Sista sidorna känns som ett hastverk för att komma vidare till nästa bok, det är lite för enkelt att bara trava upp på vinden och hitta en kista med en massa frågetecken. Som sagt, mycket bra, som vanligt, men jag vet ju att hon kan ännu bättre! (Olycksfågeln)

Olycksfågeln

Olycksfågeln Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Olycksfågeln Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.