Terry Pratchett

Inbunden. B. Wahlströms bokförlag 2005-09.
ISBN 9789132331879

Fler böcker av Terry Pratchett

niklas niklas Svinvinternatt – Terry Pratchett   (Betyg 4 av 5)

Ridcully, Döden och Albert

Terry Pratchett har skrivit om sin skapelse skivvärlden i många år nu och det här är väl den 20: ende boken som släpps på svenska. Många av böckerna är riktigt briljanta medans andra är lite mer av samma skola. Den här boken tillhör en av det briljanta utan att skapa så mycket nytt och kanske räcker det med att blanda in Ärkekanslern Ridcully, Döden och Albert för att få en helt ok bok. Att han sedan placerar dit Dödens barnbarn Susana Sto-Helit som hjältinna gör inte saken sämre.

Tillskillnad från många av hans övriga böcker blir vi här indragna i händelsernas centrum väldigt tidigt och utan förklaring. Förklarningarna kommer senare. Men plötsligt så har den rödklädda tjockisen Grisefar som delar ut presenter till alla på årets mörkaste natt blivit mycket smalare, beningar, skaffat sig lösskägg och en kudde under rocken. Vart Grisefar har tagit vägen är det tydligen få som vet.

Det handlar om tro

Som många av Pratchetts böcker handlar det mesta om människor även om allt utspelar sig i en fiktionsvärld (som kallas skivan och som hålls uppe av fyra elefanter som balanserar på en enorm havssköldpadda). Här får vi mycket tänkvärda saker som bygger på våran tro. I Skivvärlden är det nämligen så att det mesta existerar eftersom vi tror på det och allahanda Gudar har just människor att tacka för sin existens. Fast tron är inte oändlig men den måste fyllas till en viss grad så när Grisefar plötsligt inte finns så uppstår nya fenomen som Vårt-vetten, Muntra fen och Herregud. Herregud är allas bakfyllorsgud och mår oftast inte speciellt bra.

Det finns varelser som inte tycker om livet och vill därför döda våran tro och lejer en lönnmördare för den saken skull. Hur kan man döda tron?

Underbar

Man brukar ju krasst påstå att underbart är kort och i det här fallet kändes det faktiskt så. Jag sträckläste verkligen boken (som jag brukar med Pratchett böcker) och att boken helt saknar kapitel gör ju den inte lättare att lägga ifrån sig. Språket som används är oftast väldigt humoristiskt men har man läst en Pratchett bok förut vet man vad man har att förvänta sig. Boken är inte bara rolig, den är också väldigt spännande och tänkvärd.
(Svinvinternatt)

Svinvinternatt

Svinvinternatt Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.