Förlagets beskrivning
Svenska elever har fått allt svårare att förstå vad de läser, visar flera undersökningar som gjorts de senaste åren.
Denna bok visar hur läraren praktiskt kan göra för att eleverna ska bli aktiva medskapare av de texter de läser. Författaren beskriver hur en medveten undervisning i läsförståelse kan gå till, med utgångspunkt i samtalsmetoden Questioning the Author. Välstrukturerade textsamtal får eleverna att reflektera över det de läst, och med varandras och lärarens hjälp höjer de sin förståelse.
Boken visar också att lättlästa texter inte alltid är så lätta eftersom språket riskerar att bli alltför avskalat och informationstätt.
Vägar till läsförståelse vänder sig till alla lärare inom grund- och gymnasieskolan som använder sig av texter i undervisningen.
Fler böcker av Monica Reichenberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Vägar till läsförståelse
Bokrecensioner » Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
|
|
|
|
|
|
|