Förlagets beskrivning
Kursen Teknik, människa, samhälle på gymnasieskolans nya teknikprogram omfattar 50 poäng. Den ingår i det block av gemensamma ämnen som vid sidan om kärnämneskurserna ska studeras av alla elever på programmet.
Läromedlet Teknik människa samhälle är ett sätt att tolka kursens innehåll och utformat så att eleverna ska kunna nå de uppställda målen. Boken baseras på en bred definition av teknik och ger många perspektiv på teknik och teknisk utveckling. Perspektiv som eleven kan ta med sig genom hela teknikprogrammet.
Kursplanen för Teknik, människa, samhälle utgör tillsammans med programmålen utgångspunkten för stoffurvalet. Flertalet elever på Teknikprogrammet kommer att läsa denna kurs första året efter grundskolan. Teknik människa samhälle förutsätter inga ytterligare förkunskaper och är därför lämpad att användas tidigt i gymnasiestudierna.
Den är också utformad med vetskapen om att teknikämnet kan se rätt olika ut vid olika grundskolor. Elever som börjar i gymnasiet har mycket skiftande erfarenheter. Alla ska känna igen något och alla ska kunna bidra i diskussioner och annan verksamhet i grupp.
Något av det som berörs i Teknik människa samhälle är:
Teknikens identitet eller "väsen" Teknikens historia Relationer mellan människa och teknik Konst, musik, arkitektur Teknikspridning i olika sammanhang Ekonomi och politik Infrasystem och andra samhällsbyggen
Övningar
Elevboken innehåller förutom den rikt illustrerade faktatexten fem typer av övningar: OK-uppgifterna är utformade så att eleven ska kunna stämma av att han eller hon förstått textens innehåll. De kräver i allmänhet korta svar som i utvalda fall återfinns i bokens facit.
För eller emot?-uppgifterna presenterar ett kontroversiellt påstående. Avsikten är att eleverna ska få diskutera för eller emot sedan de tänkt igenom sin egen uppfattning. Men läraren kan sedan dela upp gruppen i två läger utan hänsyn till elevernas individuella uppfattningar för själva diskussionen.
Uppgifter med praktiska inslag innehåller mer traditionella teknikuppdrag med praktiska inslag. Genomgående utnyttjas material av vardagskaraktär eller sådant som finns i de allra flesta skolor.
Reportagen avslutar varje kapitel. De medger individualisering och lokal anknytning och samverkar med flera av programmets andra kurser.
Miniprojektet är inriktat mot teknikutveckling och utgör en spännande final för studierna.
LÄRARHANDLEDNING
Till elevboken hör också en enkel lärarhandledning. Den ger både faktamässig och metodisk hjälp.
Fler böcker av Staffan Sjöberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Teknik människa samhälle, Elevbok
Bokrecensioner » Teknik människa samhälle, Elevbok
|
|
|
|
|
|
|