Förlagets beskrivning
Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare. Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engage-mang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans histo-ria och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska vill-koren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner: Skolan blir till och formas Lärande och elevers utbildning Utbildning och den kulturella reproduktionen Utvärdering, bedömning och resultat Politisk styrning och skolans förändring. I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lärande, skola, bildning
Bokrecensioner » Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
|
|
|
|
|
|
|