1Q84 : första boken - april-juni

1Q84 : första boken - april-juni

Haruki Murakami

Pocket. Norstedts 2019-04-11.
ISBN 9789113092447

Låt inte skenet bedra. Verkligheten är bara en. APRIL-JUNI 1984. När Aomames taxi fastnar i Tokyos rusningstrafik får hon av chauffören rådet att kliva ur och följa en trappa ned från motorvägen. Hon gör som han säger, och i ett slag är hela hennes tillvaro förändrad. Snart inser hon att hon måste ha flyttats till en annan verklighet - till 1Q84 års värld. Tengo drömmer om att lyckas som författare. I väntan på sitt eget genombrott får han ett märkligt uppdrag: att hjälpa en sjuttonårig flicka med att sammanställa ett manus till en litterär tävling. Han blir alltmer indragen i arbetet med romanen, och omständigheterna omkring dess innehåll och den unga författaren är minst sagt förbryllande. 1Q84. Första boken är inledningen på Haruki Murakamis största litterära satsning hittills. Den utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som engentligen kan rymmas i en berättelse. HARUKI MURAKAMI, född 1949 i Kyoto, är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han fått hängivna läsare världen över. Romanen 1Q84 omgavs av stort hemlighetsmakeri innan den kom ut och har slagit alla försäljningsrekord i Japan. "Briljant är exakt vad 1Q84 är. Ett av de riktigt stora och sällsynta läsäventyren." Helsingborgs Dagblad "Murakami blandar Raymond Chandler med Kafka och Alice i Underlandet till någonting annorlunda som förnyar romankonsten ... Man får hoppas att han inte anses vara för lekfull för att få Nobelpriset." Göteborgs-Posten "Murakami är ett måste! Hjälp, jag läser Haruki Murakami som om jag vore i slukaråldern! Att vänta på den avslutande delen i hans romantrilogi 1Q84 känns som att vänta på nästa Harry Potter-bok." Arbetarbladet

Fler böcker av Haruki Murakami

1Q84

1Q84 : första boken - april-juni Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.