Förlagets beskrivning
Birgitta Kennedy framhåller hur viktigt det är att man håller fast vid sina visioner. På ett konkret och inspirerande sätt skildrar hon det mödosamma arbetet med att utveckla och förändra synen på barn i en vanlig svensk förskola. Med dokumentation som arbetsverktyg lyckas hon, tillsammans med övriga pedagoger, synliggöra den traditionella utvecklingspsykologiska barnsynen – en barnsyn som medför att pedagogen ser barnens brister i stället för deras kompetenser.
När pedagogen i stället lyckas se det vakna, nyfikna och kompetenta barnet får det konsekvenser för pedagogiken. Pedagogens roll ändras från att vara den som förmedlar kunskaper till barnen till att bli den som ställer frågor och stimulerar barnens eget tänkande. Boken ger, både i text och ett rikt bildmaterial, en fascinerande beskrivning av det praktiska dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen.
Birgitta Kennedy är förskollärare i Kalmar.
Fler böcker av Birgitta Kennedy
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Glasfåglar i Molnen
Bokrecensioner » Glasfåglar i Molnen : om Temaarbete och Dokumentation Ur en Praktikers Pers
|
|
|
|
|
|
|