Den seende läraren: Systemteori för skolbruk

Oscar Öquist

Häftad. Didaktikcentrum 2013-08-15.
ISBN 9789198092301

Som lärare arbetar man ständigt i en ytterst komplex vardag och Den seende läraren vill bidra till att göra denna vardag mer begriplig och lättare att bemästra. Grunden för den vidgade blicken är det systemteoretiska perspektivet som, bland annat, handlar mycket om att uppmärksamma mönster och sammanhang och att vara medveten om hur strukturer påverkar. Relationer, förtroenden och samtal är exempel på viktiga arbetsredskap för att man ska kunna ligga steget före - en seende lärare uppmärksammar helheterna och ger sig själv därmed möjlighet att agera istället för att re-agera. I boken finns talrika exempel hämtade från skolans värld och tillsammans med direkta frågor ställda till läsaren, blir denna inblick i systemteorin både lättillgänglig och engagerande

Fler böcker av Oscar Öquist

Torbjörn Hellerstad Torbjörn Hellerstad Mycket tveksamt   (Betyg 1 av 5)

Öquist far fram över hela registret som handlar om idrotts-framgångar till etablerad filosofi och får inget sagt. Han blandar mellan, av honom uppdiktade, sagor, i skolans värld med bristfälliga referenser. Han ger sig in i kunnandet kring "ledarskap", där han säkerligen inte har erfarenhet eller kunskap och ägnar sig i högsta grad åt sitt eget tyckande och sina egna fantasier. Som sagt, vad är systemteori och vad har Öquist att säga, uppfunnit av Öquist? För mig så får det mig att tänka på sådan argumentation, alltså "system" och "systemiskt", som Öquist skriver och relaterar till som en strävan efter att etablera ett utbildningsväsen som är etablerat på lögn, sagor och politisk påverkan utifrån eget tillkortakommande och bitterhet. Enligt mig, som erfaren lärare, så finns det inte något som helst intressant i denna publikation och jag anser verkligen att man ska beakta sådant "nyspråk" som "systemteori". De av oss som respekterar vad teori är förstår att "systemet" och teorin (och för den delen kulturen, mänskligheten och politiken) inte är kommuterande som Öquist påstår. Mycket dålig och svamlig publikation. (Den seende läraren: Systemteori för skolbruk)

Den seende läraren: Systemteori för skolbruk Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Den seende läraren: Systemteori för skolbruk Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.

Bokrecensioner » Den seende läraren: Systemteori för skolbruk