1915 Stridens skönhet och sorg : första världskrigets andra år i 108 korta kapitel

Peter Englund

Inbunden. Natur & Kultur Allmänlitteratur 2015-01-24.
ISBN 9789127140530

Stridens skönhet och sorg 1915 är den andra delen av fem om det första världskrigets historia en bok för varje krigsår. Genom att utgå från högst verkliga människoöden, i de flesta fall okända personer vars liv fallit i glömska, har Peter Englund hittat ett nytt sätt att skriva historia. Här får vi detaljskarpa närbilder från de allt brutalare bataljerna på väst- och östfronten, samt från de mindre kända krigsskådeplatserna i Afrika, Mesopotamien, Italien och Balkan. Samtidigt är det som sker i vardagen och hemmet centralt; hur kunde människorna uppfyllas av och förlora sig i det största och mest destruktiva krig världen dittills skådat, 1900-talets urkatastrof? Kraftigt utökad utgåva med nyritade kartor samt ett stort antal fotografier, varav de flesta aldrig visats förut. Pressröster om Stridens skönhet och sorg 1914 och den tidigare utgåvan av Stridens skönhet och sorg: "Ett storartat verk som stannar kvar länge i mig." Svenska Dagbladet "Med stor ömhet återger Peter Englund alla dessa krigets röster; soldater och sjukvårdare, konstnärer och småbarnsmammor, fältväblar och skolflickor. Man tvivlar aldrig på Englunds trohet mot källorna, men det vi läser är en gripande kollektivroman, historieskrivning som skön litteratur." Expressen "Det är en märklig och svindlande upplevelse ... Effekten är häpnadsväckande när vi kastas från den ena fronten till den andra, från sjukhus till bombade städer, från kärleksbekymmer till plötslig död ... Det är storslaget och humanistiskt." Helsingborgs Dagblad "Peter Englund är en mästare i att fånga både tiden, människorna och skeendet." Upsala Nya Tidning "Banbrytande på många sätt ... ett mycket lyckat experiment som på ett gripande sätt förpassar läsaren till en svunnen tid där det fanns både glädje och framtidstro men också desperation och förtvivlan." Nerikes Allehanda "En bok som lyser av ovanlig briljans." The Observer "Jag har studerat krig i fyra årtionden, men aldrig förr läst en så exceptionell bok." Washington Post Peter Englund (f. 1957) är filosofie doktor och professor. Han debuterade år 1988 med Poltava och har sedan dess skrivit tio böcker om svensk och internationell historia. Stridens skönhet och sorg har översatts och givits ut i 23 länder. Han är sedan 2002 ledamot av Svenska Akademien och är för närvarande dess ständige sekreterare

Fler böcker av Peter Englund

1915 Stridens skönhet och sorg

1915 Stridens skönhet och sorg : första världskrigets andra år i 108 korta kapitel Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.