Odjuret

Odjuret

ALLY KENNEN Carla Wiberg

Inbunden. Natur och Kultur 2007.
ISBN 9789127106734

Stephen har en förfärlig hemlighet: han hyser ett odjur i skogen. För sex är sen var den bara en unge, men den blir bara större och starkare för varje vecka. Snart kommer den rostiga buren där den är inlåst inte att kunna hålla den fången längre, och Stephen bävar för vad som då kan hända. Han har tidigare haft problem med polisen, så att gå till dem är inget alternativ. Även om polisen skulle tro honom, vilket inte är troligt, skulle det hela sluta med att han fick skulden för allt, det är Stephen säker på. Det är nämligen så det alltid blir i hans liv. Stephen förstår att han på något sätt måste föra sig av med odjuret på egen hand, men hur?

Odjuret är heller inte Stephens enda problem. Livet som fosterhemsplacerad är ingen dans på rosor precis, och inte blir det bättre med en fostersyster som Carol vars enda intresse verkar vara att göra tillvaron ännu värre för Stephen. Och dessvärre verkar hon vara Stephens hemlighet på spåret. Och tiden är knapp. Flera av stängerna i buren är redan sönderrostade, och det är bara en tidsfråga innan det kommer en mördare lös.

Stephens liv och hans kamp för att bli fri både från odjuret och sitt förflutna gör honom till en romankaraktär man som läsare sent ska glömma.

Ålder: Ungdom

Översättare: Carla Wiberg

Ally Kennen är 31 år gammal, och växte upp på en bondgård i Exmoor, utan vattentoalett och där det kom döda grodyngel ur kranarna när man satte på dem. Hennes föräldrar tog hand om besvärliga tonåringar. Ally utbildade sig till arkeolog, började skriva musik och fick en hit med en sång hon skrev och framförde. Odjuret är hennes debutroman och utkom i England 2006, där det engelska förlaget Scholastic vann en tuff budgivning över två andra förlag. Den är hittills såld till 13 länder, och har i sitt hemland sålt 30.000 exemplar på 6 månader. Odjuret har blivit nominerad till Leicester Book Awards  Book of the year 2007 och Booktrust Teenage Prize 2006. I Storbritannien blev Odjuret vald till Månadens Bok i bokhandelskedjan Ottakars, något som är mycket ovanligt för en debutant. Odjuret är nu även nominerad till den prestigefyllda Carnegie Medal samt the Branford Boase Award  ett pris som varje år delas ut till en debutant som har skrivit en enastående ungdomsbok.

Odjuret

Odjuret Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Odjuret Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.