Drömmen om Kurdistan

Drömmen om Kurdistan

Ann-Catrin Emanuelsson Khaled Salih

Inbunden. Emsal 2012-01.
ISBN 9789198004106

Azad är nyhetsuppläsare på en radiostation som drivs av den kurdiska motståndsrörelsen. Tillsammans med sin fru, sin lilla dotter och en grupp andra gerillasoldater bor han i en liten by vid sidan av allfarvägarna i de kurdiska bergen. Med stor omsorg förmedlar han drömmen om sitt Kurdistan till sin lilla dotter som visar sig handla lika mycket om en bättre och säkrare värld för dottern som också heter Kurdistan. Men plötsligt händer det saker som ingen hade kunnat föreställa sig. Under några dramatiska veckor förändras livet för Azad, hans familj, byborna, gerillasoldaterna och kurderna i Irak.

I mer än hundratjugo år har kurderna försökt styra sig själva. DRÖMMEN OM KURDISTAN ger inblick i och avspeglar Azads dröm om Kurdistan som den har uttryckts politiskt sedan 1880-talet. Hur sannolikt är det att Azads dröm kan gå i uppfyllelse? Är Azads dröm alla kurders dröm? Hur är relationen mellan kurdernas dröm och verkligheten? På vilka sätt och under vilka omständigheter kan drömmen förverkligas?

Ann-Catrin Emanuelsson och Khaled Salih belyser kurdernas politiska kamp för överlevnad och självstyre. De beskriver och analyserar också olika regeringars sätt att hantera kurderna i Turkiet, Iran, Irak och Syrien.

Ann-Catrin Emanuelsson disputerade i freds- och utvecklingsforskning vid Göteborgs universitet 2005 med en avhandling om kurdiska institutioner i diasporan. Hon var gästforskare vid Defence Academy of the United Kingdom under 2007 och 2008. Hennes pågående forskning handlar om de möjligheter som kurdiska företagare i diasporan har att bidra till utvecklingen i Kurdistanregionen. Hon har på detta tema tidigare publicerat "Ska vi återvända, stanna eller pendla?" i Globala familjer. Transnationell migration och släktskap (red. Eastmod & Åkesson, Gidlunds förlag 2007).

Khaled Salih disputerade i statsvetenskap vid Göteborgs universitet 1996 med en avhandling om Iraks stats- och nationsbygge. Han arbetade som lektor på Center for Mellemoststudier vid Syddansk universitet mellan 1997 och 2003. Mellan 2003 och 2010 arbetade han som rådgivare åt Kurdistans regionala regering. Våren 2011 var han gästforskar på institutionen för statsvetenskap vid University of Pennsylvania. Bland hans publikationer finns The Future of Kurdistan in Iraq (University of Pennsylvania Press 2005), tillsammans med B. O'Leary and J. McGarry

Maria Löfgren Maria Löfgren Fängslande och detaljrik   (Betyg 5 av 5)

Jag har precis läst ut Drömmen om Kurdistan, och kopierat några sidor till en av mina elever som skriver ett arbete om förbjudna språk. ”Det här har man aldrig hört talas om”, säger flickan när hon läst om den turkiska arméns massakrer på kurder på 1920-och 1930-talen. ”Turkiet åt turkarna” var de så kallade ungturkarnas paroll vilken kom att få ett sådant genomslag att den också ledde till folkmordet på armenierna. Att uttrycka sig på kurdiska förblev straffbart långt in våra dagar.
Vi är nog ganska många som är okunniga om kurdernas historia. Från nyhetsrapporteringen minns vi, som är lite äldre, giftgasattackerna mot Halabja och att Saddam Hussein bombade irakiska Kurdistan sönder och samman i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Drömmen om Kurdistan ger en initierad genomgång av kurdernas historia och kamp mot förtrycket i Iran, Irak och Turkiet med fokus på 1900-talet och fram till idag. Syrien ägnas också ett avsnitt.
Boken levandegör många av skeendena genom att beskriva dem från befolkningens perspektiv samtidigt som den redogör för de stora linjerna i politiken. Det är jättebra, tycker jag. Vi får också läsa om stormakternas svek mot kurderna, bland annat om när USA efter påtryckningar från Israel och Saudiarabien drog tillbaka sitt stöd, vilket fick till följd att Saddam Hussein återigen bombade södra Irak och Kurdistan och tvingade miljoner människor på flykt.
Boken väcker tankar både om människans ofattbara grymhet och hennes okuvliga vilja att överleva, kämpa och drömma. Många bilder etsar sig fast, som den av den gamla kvinnan som bärs till vallokalen för att sätta sitt tumavtryck på valsedeln i det första valet någonsin till ett kurdiskt parlament; nu har sönernas död inte varit förgäves. Skildringen av hur människorna drabbas av bombningarna av Halabja går inte heller att värja sig mot, och jag minns kvinnan som en sommardag på stranden i Göteborgs skärgård berättade för mig hur hon försökt springa undan giftgasen och napalmen i samma stad.
Boken avslutas med ett kapitel om det återbyggnadsarbete som sker idag i den autonoma regionen Kurdistan. Det är svårt att inte fyllas av beundran för de människor som lyckas skapa demokrati, samhällsservice och investeringar i ett förött land, och också för alla dem som fortsätter kämpa i Iran. I Turkiet har premiärminister Erdogan bett om ursäkt för den turkiska arméns massaker på kurderna i Dersim i slutet av 1930-talet. Att det finns en oro inför utvecklingen i Irak och hur den kan påverka kurderna framgår dock.
Alla som intresserar sig för vad som händer i världen bortom nyhetsrubrikerna har glädje av den här boken. Den är detaljrik, till nytta för dem med djupare intresse för politik, samtidigt som den är allmänbildande, engagerande och i högsta grad aktuell.
(Drömmen om Kurdistan)

Bo Grahn Bo Grahn Besviken på att den är för känslomässig.   (Betyg 3 av 5)

Det som var bra är att man fick en sammanhållen tidsresa för att förstå bakgrunden. Det som var mindre bra var de olika känslomässiga meningarna/avsnitten som jag tycker gör att boken tappar i trovärdighet och blir en starkare partsinlaga än vad jag tycker är lämpligt. Den skulle kunnat bli en bra faktabok men det blev den inte. Den håller inte för det. Till sist så ges PKK:s olika illdåd knappast plats alls. Mycket
besvärande information som saknas.
(Drömmen om Kurdistan)

Drömmen om Kurdistan