Könet sitter i hjärnan

Könet sitter i hjärnan

Annica Dahlström

Inbunden. Corpus-Gullers 2007-01.
ISBN 9789197603300

Detta är Annica Dahlströms efterlängtade bok om skillnader i hjärnan hos kvinnor och män. Författarinnan, professor i neurobiologi, har sedan slutet av förra millenniet hållit cirka 200 föreläsningar på detta tema i Norge, Tyskland, Egypten och, förstås, hemma i Sverige. Boken bygger på vetenskapliga resultat som klart visar att, i princip, kvinnors och mäns hjärnor är uppbyggda enligt olika mallar, utmejslade under evolutionen för att säkerställa artens (och individens) överlevnad. Den kvinnliga typen av hjärnegenskaper är inriktade på att artens ungar skall överleva och växa upp till stabila, stresståliga individer. Om inte mamman, på grund av omgivningens stress och påverkan, får möjligheter att utöva sina kvinnliga omvårdnadsegenskaper och vara en fysiskt närvarande mamma, blir ungarna, när de växer upp, stresskänsliga och osäkra. Nya neurobiologiska resultat visar mekanismerna för detta.

I boken beskrivs anatomiska och fysiologiska skillnader i hjärnan mellan merparten kvinnor och merparten män, påvisade vetenskapligt, som förklarar våra olika beteenden. Våra personligheter och prioriteringar är biologiskt grundade sedan före födelsen. Författaren vill framhäva kvinnors egenskaper och de i dag föga uppskattade arbetsinsatser som kvinnor gör i familjen. Hon anser att kvinnor bör vara stolta över sin speciella intelligens, sociala kompetens och förmåga att värna om liv, vilket i dagens samhälle, byggt av män för män, inte värdesätts tillräckligt, inte ens av kvinnorna själva.

Vi hoppas att boken kommer att bidra till en konstruktiv samhällsdebatt.

Fler böcker av Annica Dahlström

Lars Holmdahl Lars Holmdahl En riktigt dålig bok om ett viktigt ämne   (Betyg 1 av 5)

Jag har precis läst Annica Dahlströms bok "Könet sitter i hjärnan" och jag känner mig lurad på 267SEK och några timmar av min tid. Av alla bokstavligen hundratals böcker jag köpt var detta den som gav minst för pengarna.

Ostrukturerad, fullständigt utan referenser, mängder av omtag, uselt språk, en blandning av slarvig populärvetenskap och politisk pamflet. Jag hade väntat mig en redogörelse av vetenskapens ståndpunkt vad avser skillnder mellan könen och det får man, kanske, på 5-10 sidor. Resten är ett ständigt upprepande av Dahlströms teser: kvinnor med maskuliniserade hjärnor (som hennes) och som därmed är ärnade för stora uppgifter i samhället borde ha rätt till barnflickor, kvinnor bör ha öveseende med mäns sexuella snedsteg, prostitution är bra, daghem skadar barnen, flickor skall inte klä sig utmanande för då kan pojkarna inte lägga band på sig med våldtäkter som följd, osv.

Vare sig man delar Dahlströms uppfattningar eller inte, så är det tröttsamt att få dem upprepade gång på gång boken igenom. Det hade varit helt OK om Dahlström först redovisat (med referenser) vetenskapens resultat och därefter diskuterat dessa, följt av mer privata funderingar och slutsatser. Det hade varit ärligt. Nu försöker hon ge vetenskaplig status åt lösliga resonemang med hjälp av sina titlar. Kollade därför vad hon publicerat (ProQuest) och fann Dahlström som femte författare till en (sic) artikel från 1986. Hon har, verkar det, inte publicerat sig på över tjugo år och kallar sig forskare...

Hade jag vetat, så skulle jag aldrig köpt Annica Dahlströms bok utan lagt tiden på att leta upp och läsa några artiklar inom ämnet istället.
(Könet sitter i hjärnan)

Jon Jordås Jon Jordås Ett skämt   (Betyg 1 av 5)

Jag kan bara instämma i Lars Holmdahls recension på denna sida. Jag ska bara tillägga något som Holmdahl glömde nämna om boken, nämligen de frekventa sexistiska skämttecknigarna som en farbror i Göteborg som beundrar prof. Dahlström ritat, och som prof. Dahlström av outgrundlig anledning valt att ta med i sin "vetenskapliga" bok. Tydligen var det inget förlag som ville ge ut boken, enligt förordet, så hon gjorde det själv. Förlagens bedömning var i detta fall helt riktig. (Könet sitter i hjärnan)

Hjärn Hjärna Hjärn Hjärna Läs mellan raderna   (Betyg 5 av 5)

Annika må vara en usel författare och boken ingen skönlitterär välkomponerad bok, men innehållet väcker tankar. Det är befängt att tro att könen skulle vara identiskt lika till sin anatomi, i så fall skulle vi inte behöva vara två kön, eller hur? Det är skönt att även få höra någon säga att könet inte sitter mellan benen, vilket många än idag tror. Om vi istället anpassar framtidens samhälle till att vi är olika, slipper vi göra alla till män...vilket ofta är likställt med jämlikhet. Läs boken och bilda din egen uppfattning om innehållets vetenskapliga fakta. (Könet sitter i hjärnan)

Könet sitter i hjärnan

Könet sitter i hjärnan Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Könet sitter i hjärnan Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.