En Kortfattad Historik Över Nästan Allting

Bill Bryson

Paperback. Fahrenheit Bokförlag 2004-09-01.
ISBN 9789197526128

Fler böcker av Bill Bryson

Diana Diana en kortfattad historik över nästan allting   (Betyg 5 av 5)

Vad händer om människan berövas av sin tillgång till vatten? Jo efter att läst den här boken kan jag enkelt svara på den frågan. Inom några dagar försvinner läpparna, tandköttet svartnar, näsan skrumpnar till halva längden och skinnet runt ögonen drar ihop sig. Visste du att hela universumet som är oändligt stort skapades i ungefär samma tid som det tar för dig att göra i ordning en smörgås?

I Brysons häpnadsväckande verk får läsaren inte bara ett gott skratt i mellan åt utan också en bred men kortfattad kunskap om i stort sett allting som vetenskapsmännen forskat fram om våran planet. Bryson avslöjar många stora vetenskapsmän och berättar hur de verkligen var som individer och hur de föraktate kemister och i vissa fall även varandra. Inte minst var Isaak Newton, en man som många hört talas om, helt galen, liksom de flesta fysikerna. Han utförde även experiment på sig själv och en av dem var att trycka in en nål genom pupillen bara för att se vad som skulle hända!

Förutom att man får en uppfattning att alla fysikerna var helt galna och att de hade ett stort förakt mot kemisterna så blir man mer medveten om hur vår värld fungerar, hur den uppstod, och hur den kommer att dö. Vi står på kolossala tektoniska plattor som rör sig konstant och varje dag krockar med varandra oftast så milt att vi inte känner av dem. Havets smådjur kan endast producera sina skal av så mycket koldioxid och därför tas inte all gas upp och jordens naturliga koldioxidcykel förstörs. Den resterande koldioxidmängden bidrar till att förstöra ozonlagret som i sin tur bidrar till att smälta polarisen.

På ett målande sätt beskriver Bryson hur stort universumet är och hur många små atomer och partiklar som finns. Dessutom, rapporterar han om sannolikheten att jorden någon dag kommer träffas av en meteor, hur osannolikt det är att vi människor kommer att kunna lägga märke till den innan den träffar vår planet, och den omfattande skada den skulle orsaka. Han undersöker biologins, botanikens och zoologins historia, och spårar livet från dens första utseende enda fram till dagens moderna homo sapiens.

Bryson avslutar boken genom att anmärka hur många utrotningar den mänskliga rasen är ansvariga för och att vi har tur att vi lever på planeten än idag. Jag rekommenderar boken till alla som är nyfikna om våran planet, om den mänskliga rasen eller om man bara vill ha ett gott skratt åt fysikernas dumheter och oenighet.
(En Kortfattad Historik Över Nästan Allting)

Emilie Andersson Emilie Andersson Inte är den kortfattad - men visst är den bra!   (Betyg 4 av 5)

Början av boken var nog den värsta början av en bok jag någonsin läst, positivt menat. Det låter kanske lite motsägelsefullt men jag ska försöka förklara vad jag menar. Ingen tidigare bok i mitt liv har fått mig att känna mig så obetydlig. Och det kanske är ännu mera motsägelsefullt... Klart att det inte är positivt att känna sig obetydlig, men det får en också att se saker på ett annorlunda sätt som inte utgår från en själv. Jag började läsa boken när jag var på semester med familjen och när vi låg där vid poolen passade jag på att läsa en hel del. Så fort jag läste något om hur stort rymden var eller någon annan intressant fakta (vilket var nästan hela tiden) så ”väckte” jag resten av famljen som låg och småsov i solen bara för att berätta det. Tydligen pratade jag väldigt mycket om hur konstigt det är att vi egentligen finns och jag satt till och med och stirrade på myrornas krig i säkert fem minuter bara för att titta lite på den kosmiska strålningen och lite spår från Big Bang (kanske gjorde jag detta för att allt annat som visades var på arabiska, men jag är faktiskt inte helt säker på det). Min syster sa att jag var störd och som hämtad ur en skräckfilm när jag satt där och stirrade och till slut sa min pappa åt mig att sluta läsa den där boken för snart skulle jag bli knäpp på riktigt. Allvarligt talat så kände jag mig riktigt nere och nästan lite deprimerad över att läsa om hur stort universum är och hur otroligt det är att vi egentligen finns till. Samtidigt får all fakta mig att börja tvivla.Allting verkar så fantastiskt men hur kan man vara så säker på att allt det där verkligen stämmer? Människan har som man märker när man läser den här boken fått fram fel resultat otaliga gånger genom historien, varför skulle vi ha rätt just nu, egentligen? Ibland känns det som att alla siffror bara är slumpmässigt utvalda tal och att vi egentligen inte har någon aning om hur snabbt universum expanderar osv. Vi borde omöjligen kunna veta det. Det är samtidigt vad som gör den här boken så intressant. Den redogör snarare för flera olika teorier än påstår att ”så här är det”. Men teorierna i sig säger att ”så här är det” så det är väl i princip samma sak.

Jag tycker att boken är väldigt välskriven och bra gjord. Flera gånger när jag suttit och läst den har jag tänkt på hur mycket arbete som måste ha legat bakom den. Bill Bryson lär ha samlat fakta och gjort efterforskningar i evigheten själv! Allting hänger samman och han målar upp en bra bild över vetenskapens och livets historia. För mig finns det dock tre saker som drar ner betyget. Det är alla dessa namn, årtal och siffror! Jag har ingen möjlighet att komma ihåg alla dessa detaljer men utan dem hade boken inte alls fått samma karaktär så det är klart att de är nödvändiga. I det stora hela är detta en bok som ökar allmänbidningen rejält (i alla fall min) när det gäller stora händelser och förståelsen kring hur allting fungerar. Det är egentligen inte sådant som jag går runt och grubblar på dagligen som jag har fått svar på men nu när jag har det så ser jag det alldagliga på ett nytt sätt. Det tackar jag för!

Evelina Evelina En mycket intressant och roande bok.   (Betyg 4 av 5)

Jag tyckte att det var en bra och intressant bok. För även fast den innehåller väldigt mycket fakta så är den fortfarande skriven på ett väldigt kul sätt, vilken gör den rolig att läsa. Boken tar upp väldigt grundläggande fakta samtidigt som den också fokuserar på detaljer. Det var kul att få reda på mer personlig fakta om de som faktiskt kommit på själva idéerna. Innan man hade läst boken så visste man t.ex om Newtons lagar men man hade ingen aning om hur han egentligen var. Nu efteråt så har man en mycket bättre helhetsbild över vetenskapsmännen. Det som är kul är också att man inte bara får läsa om de som lyckats utan även de som mer eller mindre har misslyckats. Man får även reda på att det inte alltid är rätt person som får berömmelse för det och ibland så försöker de även att sno varandras idéer. Det som var lite dåligt var väl att den innehöll väldigt många olika namn. Jag kände att det var lite svårt att hålla reda på allting och inte blanda ihop dem. Men annars så tyckte jag att den var bra. Det som jag nästan tyckte var mest intressant var kapitlet om jorden och universum. För man får reda på hur stort universum egentligen är och man förstår mycket bättre hur allt är uppbyggt. (En Kortfattad Historik Över Nästan Allting)

Magnus Magnus Helt okej   (Betyg 3 av 5)

Efter att ha läst boken tycker jag att den var bättre än förväntat. Den var bra skrivet och upplagd på ett bra sätt. Det mest givande med boken var att läsa om alla knäppa forskarnas försök till att få vara i rampljuset och komma på något nytt. Ibland verkar det som att de skulle kunna göra vad som helst för att lyckas. Och vissa lägger ner enormt mycket tid på att komma fram till något resultat, även om det inte blir något till slut. Tycker att han är bra på att förklara saker och ting och gör det mesta lättförståligt, vilket göra att det blir roligare att läsa. En bok för naturvetare i högsta grad och kanske även för andra också.

Något som jag tyckte var lite jobbigt med boken var alla dessa namn som var med och dök upp hela tiden jämt och ständigt. Det var inte alltid så lätt att förstå vem han menade när han plötsligt hänvisade till någon galen uppfinnare någon sida bak i boken. Men i allmänhet en bra skriven bok som var ganska rolig att läsa.

Clas Clas Lär dig naturvetenskap på ett roligt och lätt sätt.   (Betyg 5 av 5)

Bill Bryson är ingen vetenskapsman som skriver på ett invecklat och svårförståeligt sätt. Han visste enligt sig själv, ingenting för ett par år sedan. Av den anledningen beslöt han sig för att bredda sina naturvetenskapliga kunskaper. Idag kan vi läsa hans bok om vad som hänt sedan big bang och vilka väldigt egna vetenskapsprofiler som gjort de avgörande upptäckterna. Trots de fåtal år han fördjupat sig inom naturvetenskapen skriver han som om han inte hållit på med något annat. Det som gör hans bok speciellt intressant är kanske inte främst vad den innehåller för fakta, utan snarare hans sätt att presentera sin nyvunna kunskap. Jag tror att nästan alla kan förstå vad Bryson skriver. Han gör de mest invecklade fenomenen intressanta och lättförståeliga. Trots detta så känns det inte som han är för ytlig i sina förklaringar.
Det känns ofattbart att någon skulle kunna genomföra detta arbete när han för några år sedan var novis på området. Visserligen har han fått hjälp av många experter på respektive område, men trots detta så måste hans arbete anses vara någonting enastående. Boken är hela tiden intressant och informativ. Till skillnad från många andra böcker som tar upp vetenskapsmäns och -kvinnors upptäckter så tar även Bryson med deras intressanta historia. Oftast nämns hela deras liv. Detta är mycket intressant att veta då man kan förstå bakgrunden till många avgörande upptäckter.
Om du vill veta mer om ursprunget till allting är den här boken något för dig!

Richard Karlsson Richard Karlsson Grymt bra bok!   (Betyg 5 av 5)

Enligt mitt tycke så är det dethär fysiklektionerna ska handla om! Att läsa en massa intressanta och spännande böcker. Då slipper man den tråkiga matten i det hela.

Boken är verkligen en sammanfattning över nästan allting! Och en begriplig och rolig sådan också. Författaren beskriver allt på ett medryckande och underhållande sätt som gör att man genast blir intresserad och vill veta mer. Boken är indelad i åtta delar som kommer i logisk ordning och som gör hela läsupplevelsen mer överskådlig. Det gör att den inte blir lika förvirrande som en "vanlig faktabok" ibland kan bli.

Man behöver inte tycka att fysik är roligt för att läsa boken (men man kommer garanterat att göra det när man är klar) eftersom boken handlar om mer än fysik. Den handlar om galna vetenskapsmän, till synes magiska supernovor, och märkliga djur både från vår egen tid och från forntiden. Den ger kort sagt en inblick i hur allting verkar hänga ihop och hur du råkat hamna där du är idag.

Jag skulle rekommendera boken till alla de som tycker att fysik är roligt, de som inte har förstått varför fysik är roligt, och de som vill få lite mer kunskap om hela den otroliga värld vi lever i!

Anton Anton En hygglig bok   (Betyg 4 av 5)

Jag tycker att boken "En kortfattad historik över nästan allting" var en okej bok.. helt enkelt en bok man inte är besk´viken över att ha läst men jag är samtidigt inte lyrisk över att jag har läst den.

Det var ku latt läsa om en del av sakerna och då speciellt om de vetenskapsmän som han tar upp i boken. Den är också väldigt välskriven dick med en del små fel som man borde ha kollat upp lite nogare..

Det negativa med den är väl det att den jsut tar upp det mesta eftersom det då lätt blir för lite om allt.. när man har läst ett kapitel är det inte så säkert att man riktigt förstår vad man har läst eller inte.. sen tar han inte vid av en del av grejorna han skriver om. Är det för svårt eller nåpt så säger han inte så mycket om det och det blir bara luddigare är innan så det borde han helt enkelt ha strutat i att nämna istället..

me nlöverlag så är detta en bok man ska läsa tycker jag.. fast gärna på en lång semester så man vet att man har god tid på sig..

Sandra Sandra En kortfattad historik över nästan allting   (Betyg 3 av 5)

I En kortfattad historik över nästan allting skildrar den amerikanske journalisten Bill Bryson allt som hör livet till, hur det en gång startade och hur det antagligen en dag kan komma att upphöra.

”Detta är en bok om hur det gick till – speciellt om hur vi gick från ingenting alls till någonting och hur sedan något lite av det där någonting blev till oss och också lite om vad som hände däremellan och därefter” som Bryson själv beskriver i den inledande texten.

Genom att ta med detaljer från de gamla teoretikernas liv lyckas han skapa en bok som inte enbart bygger på ren fakta, vilket gör den betydligt lättare att läsa. Mycket av det han tar upp är sådant som man inte går och tänker på i vardagen, t ex hur stor chansen är att just jag blev till och att de flesta i min närhet troligen tillhör samma ursprungliga släkte. Efter att ha läst boken tycker jag att man får en annorlunda syn på livet, hur liten chansen egentligen är att vi lever som vi gör och hur stor chansen är att hela systemet rubbas och går under, precis som det gjorde för dinosaurierna. Meteoriter har slagit ned på jorden och istider har täckt delar med kilometertjock is, som tur är har v aldrig behövt vara med om detta.

Även om vissa delar var mindre intressanta tycker jag att jag har lärt mig en hel del, framförallt har jag börjat tänka på konstiga saker. Hur små och hjälplösa vi egentligen är. Vi kan knappt påverka vår framtid och överlevnad överhuvudtaget, vem vet om jorden exploderar imorgon?

För den som är intresserad av naturvetenskap och framförallt hur allt liv hänger ihop är det här en superbra bok att läsa.

Tobias Tobias Intressant bok   (Betyg 4 av 5)

Jag tycker att boken var riktigt bra. Det tycker jag nog mycket tack vare att Bill Brason har skrivit på ett sådant sett som gör att jag blir intresserad av boken. Han får mig att tycka ett speciellt ämne är intressant att läsa om fast jag egentligen inte har något intresse i själva ämnet i sig, han förklarar på ett sätt som jag aldrig hört eller läst tidigare han målar upp en bild framför mig och på så sett förstår man det han pratar om på ett bra sett.
Dessutom är boken väldigt lärorik man lär sig många nya saker och får veta så mycket som jag annars inte hade en aning om, det kan kanske bli lite väl mycket information ibland och då blir det i och för sig ganska jobbigt att behöva ta in så mycket information på en och samma gång, det gör att boken blev lite långtråkig men då kunde man ta ett uppehåll och när jag senare började läsa igen så kändes det lika intressant som första gången jag började läsa i boken. En annan sak som är bra är att boken är indelad i olika delar, från början till slut kan man säga, så tyckte jag att det var intressant att läsa om jordens storlek så kan jag läsa just den delen igen. Men kort sagt så var boken bra och lärorik.

Jonathan Marstorp Jonathan Marstorp Bokrecension om boken   (Betyg 5 av 5)

Jag har läst boken och tycker att den var mycket bra. Den beskriver på ett relativt enkelt och väldigt bra sätt många av de olika delmomenten som har gjort att vi lever på jorden här idag. Bill Bryson berättar även om intressanta vetenskapsmän som Newton (den överintelligenta), Mantell (med sin eviga otur), Cavendish (med sin sjukliga blyghet) med mera. Det som fångade mig mest var då Bryson upprepade gånger jämförde bland annat storlekar och avstånd med ärtor och andra saker som vanliga människor kan förstå.

Geologin i boken var en väldigt intressant läsning med alla dess exempel om vulkaner och även meteoritnedslag och hur det skulle påverka oss i det moderna samhället och hur scenarit då det hände skulle se ut. Det tyckte jag var väldigt intressant.

"En kortfattad historik över nästan allting" är väldigt läsvärd och jag uppmanar alla som vill veta mer om jordens utveckling med alla dess olika inslag, att läsa boken.

Anna H.E Anna H.E Lättsmält kombination med intressant fakta och roliga personskildringar   (Betyg 5 av 5)

Boken tar upp många av de viktiga upptäckter man har gjort inom naturvetenskapen, ur en intressant och rolig synvinkel. Ren vetenskaplig fakta blandas med skildringar av vetenskapsmän som ofta kan vara riktiga original. "Genialitet på gränsen till galenskap."

Vi får läsa om den ofta svåra och ibland lustiga (kanske inte för vetenskapsmännen i fråga)vägen fram till upptäckterna. Hur vetenskapsmännen utsatte både sig själva och sina närstående för livsfarliga experiment. Om saker som gick fel. Forskare som stal upptäckter från varandra.

Allt är baserat på sann fakta och referenslistan är lång. Den här boken lyckas med det som många andra har misslyckats med; att göra de vetenskapliga upptäckterna tillgängliga och förståeliga för vem som helst. Blandningen mellan fakta och personskildringar gör den både rolig, intressant och minnesvärd. En bok även för dem som egentligen inte är jätteintresserade av naturvetenskap.

Carolina Carolina Ett kortfattad historik över nästan allting   (Betyg 5 av 5)

Den här boken var mycket bra, den var speciell på sitt eget sätt. Bill Byrsons personliga sätt att skriva boken på gjorde den så mycket roligare att läsa. Det kändes inte som att han var en vetenskapsman, vilket han inte var, som kom med ren fakta, "det är såhär det är", utan han förklarade på ett roligt sätt och hävdade även ibland att han själv inte riktigt förstod varför det är som det är.

Bryson drar många jämförelser i boken för att vi läsare riktigt ska förstå hur otroligt stort och litet någonting kan vara i jämförelse med annat. Boken sammanfattar i princip allting med vetenskap och förklarar på ett bra och enkelt sätt, trots att han är ny inom de flesta av de här områdena och till mestadels bara har läst andra vetenskapsmäns verk. Han beskriver och berättar om vetenskapen på ett naturlig och ett sådant bra sätt att man förvånas över att hans kunskaper är så pass nya.

Jag tyckte att den här boken var väldigt intressant och jag lärde mig massor just på grund av det sättet boken var skriven på. Det blev kul att läsa den och den fångade mig redan under de allra första sidorna i boken. Hela tiden ville jag läsa mer om vad han hade att säga om vetenskapen och alla dessa kvinnor och män som ligger bakom mycket av det vi vet idag.

Denna bok är till stor rekommendation för de som vill veta mer och läsa om vetenskap i allmänhet.

En Kortfattad Historik Över Nästan Allting Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

En Kortfattad Historik Över Nästan Allting Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.