Kristin Lavransdotter

Kristin Lavransdotter

Sigrid Undset

Kartonnage. Pan Reprint 2000-09.
ISBN 9789172631267

En av världslitteraturens bästa kärleks-romaner. Den kärlekshistoria som författarinnan låter Kristin uppleva tillsammans med sin Erlend Nikulausson i 1300-talets Norge är ingen romantisk världsfrånvänd kärlek utan en berättelse om den jordiska kärleken sådan den kan gestalta sig från den första skira förälskelsen till äktenskapets vardag med arbete och möda, nöd och lust, allt utspelat under en tid som i mycket liknar vår egen.

Sigrid Undset fick 1928 nobelpriset för romanen Kristin Lavransdotter.

Översättning: Teresia Eurén, reviderad av Tove Bouveng

Fler böcker av Sigrid Undset

Camilla Camilla Mycket bra historisk roman   (Betyg 4 av 5)

Jag håller inte med om att KL är den bästa KÄRLEKSromanen genom tiderna. För det vill jag att det ska sluta lyckligare. Erlend var ju rätt eländig som äkta man: han var otrogen, förslösade alla sina rikedomar (till och med Kristins morgongåva), lät Kristin slita ut sig och hjälpte inte till med arbetet på gården när de hade blivit fattiga, var otrogen, till och med slog henne...

Men jag tycker att det är en otroligt bra HISTORISK roman. Undset har verkligen forskat om medeltiden. Man lär sig - på ett roligt sätt - om allt från den tidens storpolitik till de dagliga sysslorna på en gård, seder och bruk, folktro, folkmusik och dans, klädedräkt...

Som mamma kan jag också känna igen mycket kring graviditet, förlossning och den oro och samtidigt glädje man alltid känner för sina barn.
(Kristin Lavransdotter)

Christina Sundberg Christina Sundberg Brudkronan. Husfrun. Korset.   (Betyg 4 av 5)

Kristin Lavransdotter kommer från en familj, som inte tillhör de rikaste i medeltidens Norge, men absolut inte heller de fattigaste. Många har kallat dem storbönder, men jag skulle vilja kalla dem lågadel i stället. Hennes föräldrar Lavrans och Ragnhild är inte bara troende katoliker, vilket väl alla var på 1300-talet, utan också ovanligt fromma även för sin tid. Kristin tar förstås intryck av detta, vilket kommer att märkas i framtiden. Hon blir trolovad med Simon Darre, vilket ses som ett bra parti, då han är i samma ålder som hon, och hans familj är jämnbördig med Kristins familj i makt och rikedom. Men då Kristin träffar Erlend Nikulausson och blir kär i honom, så ställs allt på ända. Erlend har nämligen inte ett bra rykte, även om han är högadlig. Han har nämligen haft ett förhållande med en gift kvinna och fått två barn med henne. Dessutom känner Lavrans på att Erlend är en slarver, vilket också visar sig stämma alltför bra. Men då Kristin är så kär i honom, och då Erlends släktingar talar varmt till hans fördel, så får Kristin och Erlend till slut gifta sig. Simon får i stället så småningom gifta sig med Kristins lillasyster Ramborg, fast han egentligen hela tiden älskar Kristin.

Kristins och Erlends äktenskap kan bara beskrivas som stormigt. De har alltid kvar sina känslor för varandra, och de får många söner. Men de har också många problem, och mest är det Erlends fel. Han åker fast för förräderi mot kungen, och han är otrogen mot Kristin, med en gift kvinna! Kristin är i stället överdrivet from, till exempel när hon gör en pilgrimsfärd till Nidaros som botgöring för att äldste sonen Nåkkve blev till före äktenskapet, trots att hon och Erlend hade gift sig innan han föddes. Efter att Erlend dör, så lever Kristin ett par år som änka. Men sedan går hon i kloster och dör som nunna.

Jag håller med Camilla. "Kristin Lavransdotter" är inte bäst som kärleksroman, utan som historisk roman. Och ja, Erlend är en riktig spelevink. "Kristin Lavransdotter" består av tre delar: "Brudkronan", "Husfrun" och "Korset".
(Kristin Lavransdotter)

Kristin Lavransdotter

Kristin Lavransdotter Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.