Den äldste

Paolini, Christopher

Inbunden. Bonnier Carlsen 2006.
ISBN 9789163844423

Läs det första kapitlet ur Den äldste som pdf!

Detta är andra delen i Christoffer Paolinis fantasyserie som inleddes med "Eragon" - en bok som gjort succé över hela världen med bland annat 98 veckor på The New York Times Bestseller List.
Christopher Paolinis eget liv närmar sig rena fantasyn. Han var bara tonåring när Eragon kom ut på familjens eget förlag, och när bokrätten sedan köptes upp av Alfred A. Knopf såldes mer än 1 miljon böcker på bara sex månader. Nu, när han är 21 år, publiceras hans andra bok "Den äldste" världen över, och Fox 2000 Pictures har precis inlett inspelningen av Eragon. Det ryktas om skådespelare som Jeremy Irons, John Malkovich och Djimon Hounsou! Filmen beräknas ha premiär juni 2006.
Om boken:
Eragon och hans drake Saphira lyckades visserligen rädda rebellerna från ett ödesdigert nederlag i det stora slaget vid Tronjheim, men än har de mycket att lära, både om magi och om stridskonst. Eragon måste ta sig till alvernas rike Ellesméra, där finns kunskap som han måste inhämta innan han är en riktig Drakryttare. Det blir en färd fylld av fantastiska upplevelser och nya insikter - men också av smärta och förräderi. Inte ens de som står honom närmast är att lita på.
Samtidigt hotas Eragons hemby Carvahall. Efter det som hänt har den onde Galbatorix fått upp ögonen för den, och livet där är inte längre lugnt och undanskymt. Eragons kusin Roran har fått sin egen strid att utkämpa - en strid som hotar allt som Eragon har kärt. (Seelig)

Fler böcker av Paolini, Christopher

Elin 14år Elin 14år den äldste, andra boken av tre.   (Betyg 5 av 5)

Eragon dräpte skuggan Durza med hjälp av arya och saphira och van slaget i FARTHEN DÛR.
Men ajihad mördas av några urgaler och i sammband med detta kidnappas Murtagh och tvillingarna.Murtaghs blodiga kläder hittas ovanför en djup avgrund och när Eragon försöker fjärskåda honom ser han bara mörker.Nasuada väljs till vardens nya ledare och Eragon svär henne trohet.
Och så beslutas det att eragon skal fortsätta sin utbildning till drakryttare hos alverna tillsammans med Arya och Orik.

Invånarna i Carvahall tvingas att kämmpa på liv och död för att hålla sin by när ra´zasserna och några av Galbatorix soldater vill åt Roran(Eragons kusin) för att de tror att de kan locka till sig Eragon och Saphira med hjälp av honom.
Men Roran är inte så lätt att fånga och redan efter sitt första slag blir han Roran skarphammare.Men Rorans älskade Kattarina och hennes far sloan rövas bort och Roran lovar sig själv att när han satt byns invånare i säkerhet ska han ut och leta efter henne samt att han ska finna henne!

Boken är mycket väl skriven och man lever sig in i berättelsen, har man väl börjat läsa är det svårt att slita sig. =P
Det här är en av de bästa böckerna jag läst och jag tror att någon som egentligen inte gillar fantasy skulle tycka om den här boken.

//Elin Drakälskare(fantasydiggare)
(Den äldste)

Elin 13 Elin 13 Den äldste   (Betyg 5 av 5)

. Förr i tiden i Allageasia fanns det drakar och drakryttare drakarna gav ibland ett ägg eller två till alverna för att dom skulle kunna kläckas och en ny drakryttare skulle födas. Ett drakägg kläcks bara när den känner att den hittat sin rätta ägare och det kan ta flera år. Så en dag föddes en pojke vid namn Galbatorix. Han hade tur drakryttarna ansåg att han var kapabel till att bli drakryttare och gav honom ett drakägg, det kläcktes. Under tiden Galbatorix utbildade sig fick han en vän vid namn Morzan. En gång åkte Morzan och Galbatorix en tur på sina drakar (en som skulle ta flera dagar) dom skulle döda urgaler. När dom hade åkt flera dagar kom dom fram och slogs mot urgalerna i striden blev Galbatorix drake mördad. Galbatorix återvände till dom andra drakryttarna och krävde en ny drake. Han var helt sinnesförrvirrad. Drakryttarna sa nej. Galbatorix blev galen och stal en drake. Han besegrade alla drakryttare och blev kung över Allageasia, en ond kung. Dom som bodde i hans rike blev illabehandlade och ville inte ha honom som kung. Ett ställe i Allageasia fick nog och bildade ett eget land som kallades Surda. Där levde dom i fred från den onda kungen. Ett annat ställe fanns också det kallades Varden. Den låg vid dvärgarna i tronjheim och fahrten dur. Kungen hittade aldrig dit. Kungen tog dom sista drakäggen i sitt förvar. Alverna bodde i en skog dit kungen heller aldrig hittade. Och det är nu jag ska berätta Eragon Har hittat ett drakägg som han tror är en sten. Ägget är stulet från den onda kungen av en alv. Alven heter Arya och hon blir tillfångatagen av en skugga som heter Durza. Ägget skickar hon i väg med magi och ägget hamnar i ryggraden (mystiska berg) där Eragon just befinner sig. Draken kläcks och han blir räddad från ra’zacerna av Brom men hans farbror blir dödad. Vid det här laget är Saphira (Eagons drake) ganska stor. Brom och Eragon flyr till Varden och nu kan den Äldstes bok börja.
Den Äldste handlar om Eragon Som kommer från byn Carvahall i Allageasia, Där han bodde med sin farbror och sin farbrors son Roran. Nu är han i Varden och är med i strider mot ra’zacer som invaderar Varden. Han hade också fått en kompis på vägen till Varden, Morzans son Murthag. Men han blev dödad i striden mot ra’zacerna. Ajihad (kung av Varden) dör under ett angrepp från ra’zacerna när alla tror dom återvänt hem. Aijhads tron bestigs av hans dotter Nasuda som beslutar att Eragon ska åka till Ellesmeéra och bli utbildad i magi och allt som krävs för att vara ryttare. Nasuda tänker vandra med sitt folk mot Surda där dom ska söka skydd mot Galbatorix. Eragon åker till Ellesmeéra och träffar på en drakryttare och en drake som undkommit Galbatorix, draken har förlorat sitt ena ben och ryttaren är mycket gammal. Hans namn är Oromis och draken heter Glae’dr. Glae’dr och Oromis lär Saphira och Eragon allt om magi, naturen, mattematik och läs och skrivförståelse. Under tiden Eragon utbildar sig har Rorans by Carvahall bränts ner till grunden av ra’zacer och själv är han och hans by på väg mot Surda. Rorans blivande fru Katrina har blivit kidnappad och bortförd av e n ra’zac. Roran korsar hav för att få henne tillbaka till och med havets öga!
När Eragon får besked från Nasuda att Galbatorix tänker anfalla med mer en 100 000 man flyger Eragon direkt mot Surda. Det tar några dagar att komma fram och under tiden har Nasuda avtågat mot anfallet och är på väg mot Galbatorix armé. Eragon flyger dit. Det visar sig att båda sidor har slagit läger om varsin bit av en giftig öken. Den är lite mindre en än öken. Giftiga lågor rök skjuter upp emellan dem och båda sidor är klar att anfalla.

Jag tyckte boken var hur bra som helst (bästa boken förutom Eragon ;)) Jag älskar dom här böckerna och man verkligen lever sig in i boken.
Jag längtar tills nästa bok!!!!!!!!!!!!
(Den äldste)