Det okända : övernaturliga fenomen från Sverige och världen

Svahn, Clas

Inbunden. Semic 2006.
ISBN 9789155234867

Är osannolika sammanträffanden bara en slump? Drar vissa platser till sig det övernaturliga? Finns det spöken? Kan flera ton tunga stenar flytta sig av egen kraft? Har det funnits drakar i Sverige - för hundra år sedan? Och varifrån kommer de lysande glober av ljus som syns vandra längs vägar i många länder?

Vi lever i en värld som är fylld av små och stora mysterier. Miljoner människor säger sig ha mött det okända och upplevt det andra kallar övernaturligt. Möten som har lämnat minnen för livet.

Författaren, journalisten och ufoexperten Clas Svahn berättar historierna du aldrig tidigare hört och funderar över vad som kan ligga bakom dem. Möt ögonvittnen från Sverige och övriga världen och lyssna till fascinerande berättelser från förr och nu. Din värld blir sig aldrig mera lik!

Fler böcker av Svahn, Clas

Stefan Isaksson Stefan Isaksson Svahn är saklig och tydlig som alltid   (Betyg 4 av 5)

Det är nog ganska säkert att påstå att Clas Svahn, journalist och ordförande i riksorganisationen UFO-Sverige, är en av Sveriges mest framstående experter det övernaturliga. Redan som yngling började han undersöka och intervjua människor som påstått sig varit med om någonting övernaturligt, mystiskt, och svårförklarligt, och över åren har han släppt en rad böcker (samt skrivit en stor mängd artiklar) om allehanda mystiska och paranormala fenomen och hans senaste populärvetenskapliga bok Det Okända finns nu ute på marknaden.

Och som vanligt misslyckas Svahn med att göra läsaren besviken. Det vill säga, så länge som läsaren inte är en benhård troende som inte har mycket till övers för sakliga argument, nyktert resonemang, och vetenskapliga principer. För det är nämligen dessa kvalitéer som Svahn använder sig av i sitt skrivande, även om han självfallet inte utesluter att det faktiskt kan finnas händelser och fenomen som dagens vetenskapliga etablissemang inte förstår sig på.

Det Okända är en bok där en stor mängd underligheter tas upp och diskuteras: spöken, utomjordingar, gråtande statyer, drakar, märkliga sammanträffanden, för att bara nämna några. Boken blir extra intressant eftersom det mesta av dess innehåll baseras på Svahns egna undersökningar; samtliga prydligt redovisade med kompletta källförteckningar. Det är oftast helt vanliga svenskar som berättar om sina upplevelser, mycket av materialet har hämtats från personliga brev och möten mellan författaren och vittnena, och därför blir det en extra fascinerande läsning eftersom man inser att det faktiskt är helt vanliga Svenssons som upplevt någonting. Dessutom leder dessa möten mellan undersökaren och de fundersamma vittnena till en insikt om vikten att på ett sakligt och ärligt sätt lyssna till och respektera även de märkligaste av historier. Det är precis vad Svahn gör, och därför blir också boken ett sant nöje att läsa.

Ibland händer det dock att samma kapitel tar upp flera olika övernaturligheter vilket kanske kan upplevas som aningen förvillande och ostrukturerat av somliga, men dessa avvikelser är kortvariga och Svahn tar alltid upp huvudtråden igen. Dessutom har han alltid en anledning till varför han nämner det han nämner; med andra ord är inga övernaturligheter (eller deras ibland högst naturliga lösningar) inkluderade bara för att fylla ut sidorna, vilket tyvärr händer ganska ofta i den här sortens böcker.

För alla med intresse av mystiska, övernaturliga fenomen borde Det Okända vara ett självklart val, då den är lättläst, saklig, och ytterst noggrann från första till sista sida. Och att den är skriven av en svensk författare och inriktar sig på svenska händelser och vittnen är enbart negativt, då det inte finns alltför många böcker med den inriktningen att få tag på.
(Det okända)

Det okända

Det okända : övernaturliga fenomen från Sverige och världen Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.