Den motvilliga resenären

Den motvilliga resenären

Jenny Diski Cecilia Franklin

Inbunden. Alfabeta 2007.
ISBN 9789150106770

Med skärpa, humor och självironi beskriver engelska Jenny Diski i Den motvilliga resenären hur hon, för att få uppleva mörkrets stillhet reser till Lappland. Det perfekta stället för ensamhet och kontemplation kan man tro. Men när en engelsk författare är på besök vill inte Kirunas turistbyrå att hon ska stänga in sig i en stuga i en månad, som hon tänkt sig, utan lägger upp ett späckat schema med vildmarksäventyr.
Hon berättar även hur hon åker till The Doubtful Sound i Nya Zeeland, den stora fjorden som är känd för sin överväldigande tystnad, bara för att upptäcka att platsen är full med båtar och människor. I Somerset upptäcker hon att det "ensliga torp" hon hyrt, faktiskt sitter ihop med en bondgård, med människor och djur som gärna vill ha kontakt med henne.
Jenny Diski är född i London 1947. Numera bor hon i Cambridge. Hon har givit ut en rad romaner och är en välkänd litterär skribent i tidningar som Mail on Sunday, Observer och London Review of Books och Granta. Hennes reseskildringar har hyllats och Främling på tåg har tilldelats Thomas Cook Travel Award 2003 för bästa reseskildring och JR Ackerley Award for Biography för bästa biografi.

Jeanette Sundhall Jeanette Sundhall Att längta efter ensamhet och stillhet   (Betyg 5 av 5)

Jenny Diski skriver med knastertorr humor om sin längtan efter att få vara helt ensam och - helst - sitta alldeles stilla. När hon hyr en stuga på en bondgård blir bonden efter en vecka orolig när Jenny inte syns till. Då måste Jenny förhålla sig till bonden oro och drömmen om det orörliga, ensamma inomhuslivet går om intet.Diski besöker också norra Sverige och de svenska samerna. Inte heller där finner hon den totala avskildheten och det stora lugnet. Men hon lär känna en kultur som få svenskar känner till. Väldigt intressant om samernas förhållande till turistnäringen. (Den motvilliga resenären)

Den motvilliga resenären

Den motvilliga resenären Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Den motvilliga resenären Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.