Brännmärkt

Brännmärkt

Ingelman-Sundberg, Catharina

Inbunden. Bokförlaget Forum 2006.
ISBN 9789137123554

År 1391 reser den unga borgarhustrun Anne Persdotter från Lübeck till sin barndomsstad Stockholm. Anne väntar sitt första barn, och tillsammans med sin make hoppas hon börja ett nytt liv.
Drömmarna slås i spillror när det gamla Hansaskeppet förliser. Som enda överlevande räddas hon i land i skärgården av ett fiskarpar, men hon inser snart att hon svävar i fara. Hon flyr in till staden, där hon föder en dotter och förtvivlad får beskedet att barnet inte lever.
Anne måste nu bygga upp en egen tillvaro. Stockholm är en osäker plats, inte minst för en ensam kvinna, och hon måste hela tiden vara på sin vakt mot personer som vill henne illa. Men Anne låter sig inte kuvas, hennes vilja är starkare än sorgen och rädslan. För första gången möter hon kärleken, och hon får arbete hos den stilige, tyske köpmannen Alf. Och när förföljarna närmar sig och Stockholm skakas av fiendens grymheter gör Anne allt för att överleva.

Fler böcker av Ingelman-Sundberg, Catharina

Sofia Sofia Såpopera i medeltidsmiljö   (Betyg 2 av 5)

Titeln på den här recensionen säger egentligen allt. Man får följa Anne under en mycket händelserik period i hennes liv, där hon går från knipa till knipa, från man till man, som vilken såpopera som helst på TV. Man får inte lära känna någon karaktär på djupet och de personer man tror sig ha en uppfattning om kan svänga om från ond till god på en sekund - precis som en såpopera. Det är jättespännande och lättläst, därför kan jag inte ge den här boken mindre än en 2:a - men jag kan bara inte tro på historien. Stopp - jag vet att detta är en roman och inte en historiebok, men den utspelar sig för över 600 år sedan! Jag har så svårt att tro att människor talade och tänkte som vi gör idag - för det gör de i den här romanen. Anne reagerar på orättvisor som om hon kom från en annan, modernare tid. Man behöver inte gå längre tillbaka än till sekelskiftets England så trodde ju överklassen att underklassen inte hade samma känsloliv som dem. Skulle en förmögen borgarhustru verkligen så lättvindigt ge sig i lag med en gycklare? Och var är kyrkan? Anne verkar vara ungefär lika sekulariserad som jag själv. Nej, huvudpersonen är inte trovärdig och icke heller relationerna med människorna runtomkring. Enligt författarinnans efterord har hon gjort grundliga efterforskningar om tiden och den specifika händelse i Stockholm som romanens ramhandling kertsar kring. Jag undrar bara varför hon då har totalt struntat i att ge huvudpersonerna tidsenliga namn? Minst tre personer har namn som det inte finns belägg för i Sverige förrän på artonhundratalet - Anne är en av dem. För en milt historieintresserad läsare som jag själv, förtar en sådan enkel sak nöjet med läsningen. Jag tänker nog inte läsa nästa del. (Brännmärkt)

Brännmärkt

Brännmärkt Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Brännmärkt Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.