Narrens uppdrag

Narrens uppdrag

Robin Hobb

Inbunden. Bokförlaget Natur och Kultur 2003-10.
ISBN 9789127074491

Sonen, huvudfiguren i trilogin om Fjärrskådarna, har slagit sig ned i en liten stuga bortom världens larm och yra. Här vill han med sin trogna varg och någon god vän återfinna sitt inre lugn efter tidigare dramatiska händelser. Men ödet vill annorlunda.

Hans gamle läromästare Shade dyker upp för att locka honom tillbaka till hovet för att bli lärare åt den unge prins Trofast. Sedan dyker Narren upp. Men det är en förändrad narr jämfört med den Sonen tidigare känt. En ståtlig ung människa i gyllene färger. Också hans ärende är att få Sonen att återvända till hovet. Då kommer bud att prins Trofast kidnappats. Han har rövats bort av klokskapsmänniskorna, de människor som har mental kontakt med djuren. Dessa har tröttnat på att gömma sig i skräck för de vanliga och gör uppror för att själva gripa makten. Trofasts bortrövande är ett medel i den kampen. Sonen och Narren får i uppdrag att finna och återbörda prinsen. Men även Trofast är en klokskapsmänniska.

En ny underbar berättelse av Robin Hobb vilken redan hunnit bli älskad av tusentals läsare.

Översättning Lena Karlin

Robin Hobb är pseudonym för Megan Lindholm, författare till ett tiotal fantasyromaner och ytterligare ett antal noveller. För ett par av dessa blev hon, som Megan Lindholm, nominerad till de prestigefyllda Hugo- och Nebulapriserna. I namnfrågan kan slutligen meddelas att Megan Lindholm är pseudonym för Margaret Ogden och det är under det namnet som Robin Hobb kan återfinnas i kretsen av man och fyra barn.

Margaret Ogden debuterade 1979 i en novellantologi. Pseudonymen "Robin Hobb" innebar att hon bytte strömfåra i sitt författarskap. Nu skapade hon Berättelsen om Fjärrskådarna, med titlarna Mördarens lärling, Vargbroder och Mördarens jakt, en trilogi som har blivit mycket uppskattad av läsarna. Handelsmännen och de magiska skeppen är en fristående trilogi som utspelar sig i de levande skeppens värld. En oförglömlig saga och sjöfararromaner av högsta klass.

Fler böcker av Robin Hobb

anon Narrens Uppdrag   (Betyg 5 av 5)

Hobb har givit ut ett antal väldigt välskrivna böcker och Narrens uppdrag är inget undantag. Språket har samma lyskraft som tidigare, personerna är lika komplexa och djupa och berättelsen är lika bra som i de andra. Det enda minuset är att det tar väldigt lång tid innan Sonen kommer iväg från sin stuga men när han väl gör det når berättelsen upp till samma höga klass som de övriga böckerna av Hobb. Läs och njut! Jag kan inte säga annat än bra jobbat Hobb! Man bör läsa böckerna om Fjärrskådarna och Handelsmännen och de magiska skeppen innan man börjar läsa denna. (Narrens uppdrag)

Narrens uppdrag

Narrens uppdrag Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Narrens uppdrag Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.